Fundamentalne zasady złomowania samochodów
Od lat na polskich drogach nie brakuje pełnego przekroju samochodów nowych i używanych, małych i dużych, tanich i drogich. W wielu miastach nagromadzenie pojazdów, korki i problemy komunikacyjne są problemem powszednim oraz powodem do narzekań mieszkańców. Okazuje się jednak, że nie wszystkie auta powinny być nadal użytkowane ze względu na ich pokaźny wiek, awaryjność lub zagrożenie dla pozostałych uczestników ruchu.
Jak właściciel musi zachować się w takiej sytuacji? Czy złomowanie to jedyne wyjście? Jak przeprowadzić je rzetelnie i zgodnie z obowiązującymi przepisami?
Wybierz między demontażem a kasacją
Wbrew pozorom właściciel samochodu ma prawo decyzji o tym, czy jego własność zostanie zdemontowana (czyli rozebrana na sprawne i nadające się do sprzedaży części), czy jedynie zezłomowana (ze względu na stan techniczny i wysokobudżetowe usterki). Oczywiście opcja pierwsza jest zdecydowanie bardziej opłacalna, aczkolwiek nie zdarza się często. Jak już ktoś myśli o oddaniu pojazdu na złom, na pewno nie jest on przydatny do użytku i przynosi więcej kłopotów niż prawdziwych korzyści.
Szukasz profesjonalnej firmy demontującej pojazdy? Posiadasz samochód, który chcesz oddać na złom? Zajrzyj na stronę <http://www.mamauto.pl/> i dowiedz się więcej na temat recyklingu motoryzacyjnego.
Załatw wszystkie sprawy administracyjne
Aby przeprowadzić cały proces demontażu lub złomowania nie można zapomnieć o zabraniu dowodu rejestracyjnego oraz umowy kupna pojazdu. Po wszystkim należy odebrać zaświadczenie o zrealizowanych czynnościach oraz tablice rejestracyjne i w ciągu 30 dni (wraz z wypisem z KRS oraz dokumentem poświadczającym systematyczne regulowanie składek OC) wyrejestrować auto w wydziale komunikacji. Opłata skarbowa w tej sytuacji wynosi jedynie 10 zł.
Policz swój realny zysk
Co prawda kasacja nie jest wcale opłacalnym biznesem, aczkolwiek okazuje się, że można otrzymać skromne wynagrodzenie za przywiezienie i zezłomowanie. W przypadku samochodów osobowych ceny wahają się od 500 do 700 zł. Jeśli w grę wchodzi demontaż młodszych modeli, wówczas bierze się pod uwagę rok produkcji, rodzaj silnika oraz poziom sprawności. W takiej sytuacji stacja może zaproponować nieco wyższe kwoty, ale na kokosy nie ma co liczyć.
Podsumowując, oddanie samochodu na złom lub do legalnej stacji demontażu wymaga poświęceń. Przede wszystkim chodzi o czas i cierpliwość w załatwianiu wszystkich spraw urzędowych. Nie jest tajemnicą, że kasacja to tylko formalność, a liczenie na ogromne przychody z tego tytułu to naiwność. Ważne jest, aby cały proces przeprowadzić zgodnie z obowiązującymi przepisami i dopilnować wszystkich formalności. Za błędy i próby nieregulaminowego obejścia sprawy grożą kary nawet do 100 000 zł. Z tego powodu lepiej działać odpowiedzialnie i wedle odgórnych zaleceń.