Rajd Polski Historyczny w Łapanowie i Żegocinie
Automobilklub Krakowski organizuje dniach 3-7 września czwartą edycję Rajdu Polski Historycznego. Rajd nawiązuje do tradycji Rajdu Polski, rozgrywanego od 1921 roku. Rajd Polski jest drugim najstarszym po Rajdzie Monte Carlo rajdem samochodowym rozgrywanym do dziś.
W Rajdzie Polski Historycznym startują samochody zabytkowe wyprodukowane do 1984 roku. Zawodnicy rywalizują w tzw. jeździe na regularność. Każda załoga posiada zamontowane urządzenie typu GPS, umożliwiające śledzenie pojazdu z dokładnością do 1 sekundy. W 2015 roku trasa rajdu będzie prowadziła po drogach Małopolski. Współzawodnictwo odbywać będzie się na 17 odcinkach w jeździe na regularność. Trasa podzielona na trzy etapy, w tym etap nocny, wyniesie ok 728 km, w tym 360 km odcinków jazdy na regularność.
- Rajd Polski Historyczny będzie stanowić jedną z dziewięciu rund FIA Trophy for Historic Regularity Rallies 2015, wejdzie także oczywiście w skład Pucharu Polski Pojazdów Zabytkowych w jeździe na regularność. Zawody rozegrane zostaną w dniach od 3 do 8 września. Bazą rajdu będzie Hotel Soray w Wieliczce.
Honorowy start odbędzie się tradycyjnie na Rynku Głównym w Krakowie, a meta u stóp Wawelu. Do organizatorów spłynęło łącznie 48 zgłoszeń aż z jedenastu krajów.
W piątek - 4 września zawodnicy wyruszą na pierwszy etap: 800 km trasy, w tym 408 km odcinków jazdy na regularność. Pierwszy etap to 409 km trasy, 9 odcinków jazdy na regularność o łącznej długości 191 km. Najdłuższy odcinek to Czchów - Młynne 40 km. Start pierwszego etapu wcześnie rano, bo o 7.30 z Wieliczki z Solnego Miasta. Pierwsza przerwa komasacyjna po przejechaniu odcinka Marszowice - Leszczyna to Czchów. O godzinie 9 na rynku w Czchowie będzie można zobaczyć zawodników. Kolejne odcinki jazdy na regularność to wspomniane Czchów - Młynne, potem Wysokie - Maszkowice i Ochotnica Górna - Szlembark. O godzinie 13,30 zawodnicy wjadą na godzinną przerwę w Bukowinie Tatrzańskiej pod hotelem Bukovina. Kolejne cztery odcinki jazdy na regularność to Bukowina Tatrzańska - Biały Dunajec, Biały Dunajec - Stare Bystre, Lipnica Górna - Zawoja i Zawoje Grzechynia. O godzinie 17, pierwszy zawodnik zamelduje się na rynku w Makowie Podhalańskim i to będzie kolejne miejsce, gdzie będzie można oglądać auta uczestników. Na koniec odcinek Budzów - Izdebnik i o 19.00 meta pierwszego etapu w Wieliczce pod hotelem Soray, czyli w bazie rajdu.
Etap drugi w sobotę (5 września) to 191 km, w tym 108 km odcinków jazdy na regularność. Start w tym samym miejscu jak piątek, tyle że zawodnicy będą mieli troszkę więcej odpoczynku, bo pierwszy z nich wyjedzie o godzinie 8. Kolejne odcinki to Konary - Zakliczyn i Stadniki - Boczów. Przerwa komasacyjna na rynku w Łapanowie. Następnie zawodnicy przejadą trasą Żegocina - Młynne i Żegocina - Ubrzeż (godz. 14.45 - parking za biurowcem GS). Meta drugiego etapu o godzinie 13 na Rynku w Wieliczce.
Tradycyjnie etap trzeci to etap nocny, dokładnie powtórka etapy drugiego z tym, że start z Rynku w Wieliczce o godzinie 20, a meta w bazie rajdu o 1 w nocy (Żegocina - godz. 22.50 - parking za biurowcem GS). Meta honorowa i przedstawienie zwycięzców to niedziela - godzina 15 - plac u stóp Wawelu, Plac Wielkiej Armii Napoleona.