Zmiana rozkładu PKP: połączeń mniej o 20%
Od niedzieli 9 grudnia w PKP Małopolsce będzie obowiązywał nowy rozkład jazdy. Liczba pociągów jeżdżących po woejwództwie spadnie o 20 procent. Władze województwa uzasadniają tę decyzję koniecznością zaciskania pasa w obecnej sytuacji ekonomicznej. Z rozkładu zniknie najmniej popularne i nierentowne połączenie kolejowe na trasie Kraków-Oświęcim-Kraków przez Skawinę.
- Województwo małopolskie jest zobligowane do pokrycia deficytu przewoźnika, któremu zlecamy wykonywanie połączeń kolejowych. W ostatnich latach koszty wyraźnie wzrosły, a my nie jesteśmy w stanie stale zwiększać dotacji, dlatego też analizie poddaliśmy rentowność wszystkich linii kolejowych - tłumaczy Roman Ciepiela, wicemarszałek województwa. - Nie ma żadnych przesłanek, by dopłacać do nierentownych połączeń, z których korzysta znikoma liczba podróżnych – dodaje.
Z rozkładu zniknie połączenie kolejowe na trasie Kraków-Oświęcim-Kraków przez Skawinę. W pierwszym półroczu tego roku. w ciągu doby kursowało na tej trasie 11 pociągów, z których każdy przewoził średnio po 45 pasażerów, a to dawało zysk zaledwie 82 złote na dobę. Dane Przewozów Regionalnych wskazują, że z miesięcznych biletów na tej linii korzystało jedynie 20 uczniów i 3 studentów.
Jak tłumaczy dyrektor Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Krakowie Andrzej Siemieński wiele zmian związanych jest również z pracami modernizacyjnymi, które PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzi m.in. na liniach Kraków-Tarnów i Kraków-Katowice, a także z przejęciem obsługi niektórych linii przez Koleje Śląskie (Oświęcim-Czechowice Dziedzice, Oświęcim-Katowice i Wadowice-Bielsko Biała).
O wszystkich utrudnieniach i zmianach pasażerowie będą informowani dzięki specjalnie przygotowanym ulotkom i plakatom, bezpośrednio przez konduktorów w pociągach, poprzez komunikaty ogłaszane przez megafony na dworcach a także na stronie internetowej Przewozów Regionalnych.
Pieniądze uzyskane na ograniczaniu czy likwidacji nierentownych połączeń województwo zamierza przeznaczyć na modernizację infrastruktury i taboru kolejowego.
- W ciągu najbliższych 2-3 lat planujemy zakup 20 nowoczesnych pociągów za ok. 281 milionów złotych. W ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej powstaną węzły przesiadkowe oraz parkingi typu „Parkuj i jedź” - zapowiada na koniec wicemarszałek.