Turyści kochają Kraków
W 2014 roku Kraków odwiedziło prawie 10 mln gości. Blisko 90% z nich zadeklarowało, że poleci Kraków swoim znajomych i wróci do grodu Kraka. Kraków wielokrotnie znajdował się także w czołówce rankingów miejsc wartych odwiedzenia. To doskonały wiadomość zwłaszcza dla blisko 20% mieszkańców miasta zajmujących się działalnością związaną z szeroko rozumianą turystyką.
W 2014 r. Kraków odwiedziło 9 900 000 gości. Z tego 7 250 000 to goście z kraju, a 2 650 000 goście zagraniczni. Wśród nich przeważali mieszkańcy Wielkiej Brytanii i Niemiec, ale w przypadku tych pierwszych liczba gości zmalała, a w przypadku Niemców wzrosła. Zwiększyła się także liczba gości m.in. z Hiszpanii, Włoch, Ukrainy, Holandii i Belgii. Podczas pobytu w Krakowie goście wydali 4 500 000 000 zł.
Jako główny cel przyjazdu do Krakowa wskazywano: zwiedzanie zabytków, wypoczynek, cel religijny, odwiedziny znajomych, odwiedziny krewnych, tranzyt i rozrywkę. Zarówno turyści z kraju, jak i z zagranicy wysoko ocenili atmosferę miasta, gościnność i życzliwość jego mieszkańców, a także jakość obsługi turystycznej, bazę noclegową, imprezy kulturalne, gastronomię i rozrywkę. Wśród największych atrakcji turystycznych Krakowa na pierwszym miejscu znalazł się Zamek Królewski na Wawelu, Rynek Główny i Dzielnica. Na kolejnych miejscach znalazły się: Sukiennice, Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach, Bazylika Mariacka, Bulwary Wiślane, Muzeum w Podziemiach Rynku Głównego, Barbakan i Muzeum w Fabryce Schindlera.
W 2014 r. Kraków wielokrotnie znajdował się w czołówce rankingów miast wartych odwiedzenia. Na początku roku Kraków został najlepszym turystycznym miastem Europy według portalu turystycznego Zoover i otrzymał Zoover Award for best European city trip 2014. Kraków wyprzedził inne popularne miejsca turystyczne takie jak: Sewilla czy Wenecja.
Kraków znalazła się także na pierwszym miejscu wśród 47 europejskich miast najciekawszych i najbardziej przyjaznych dla osób wybierających krótki turystyczny wyjazd poza Wielką Brytanią. W rankingu opublikowanym przez brytyjski magazyn „Which". Kraków uplasował się wyżej od takich miast jak: Monachium, Praga, Amsterdam, Berlin, Paryż, Rzym, Barcelona czy Wenecja. Oceniano w nim m.in. noclegi, atrakcje kulinarne, przyjazne powitanie, łatwość poruszania się i stosunek cen do jakości.
Kraków, w minionym roku, znalazł się także w czołówce topowych miast na świecie. Prestiżowy magazyn Conde Nast. Traveler umieścił Kraków na 11. miejscu w rankingu „Top 25 Cities in the World: Readers' Choise Awards 2014". Stolica Małopolski wygrała z takimi miastami jak: Bangkok, Wiedeń, Nowy Orlean, San Francisco czy Sydney.
Kraków umieszczono również na liście 25 najlepszych europejskich destynacji według portalu tripAdvisor Kraków zajął 15 miejsce w Europie i pierwsze w Polsce; oraz wśród 20 miast, które trzeba odwiedzić będąc w Europie wg The Huffington Post. Pod koniec roku Kraków docenili także Holendrzy, którzy podczas gali MICE & Business Travel Event w Amsterdamie przyznali miastu nagrodę „MICE Trendy Destination 2014".
Do odwiedzania Krakowa zachęcali również dziennikarze z całego świata. W 2014 roku stolica Małopolski została opisana m.in. na łamach indyjskiego magazynu MICE Talk – Kraków według niego to destynacja biznesowa z dużym potencjałem, z wieloma historycznymi obiektami oraz rozrastającą się nowoczesną infrastrukturą. Z kolei na łamach The China Daily ukazał się artykuł o potencjale konferencyjnym Polski, w tym Krakowa. Obszerny artykuł o Krakowie ukazał się również w hiszpańskiej wersji magazynu dedykowanym podróżom „National Geographic Viajes". Na kilkunastu stronach czytelnicy poznawali historię miasta, najważniejsze zabytki, ciekawe miejsca oraz otrzymali garść praktycznych porad dotyczących pobytu w Krakowie.
O ICE Kraków i jego otwarciu w The New York Times pisała Rebecca Schmid. Z kolei niemieckie media pisały i mówiły o Krakowie jako Światowej Stolicy Literatury (stacja radiowa WDR 3 zamieściła obszerną relację z 18. Międzynarodowych Targów Książki i Festiwalu Josepha Conrada). Natomiast na stronie francuskiego Canal+ można było obejrzeć reportaż z Krakowa dotyczący młodych Francuzów podróżujących po świecie w poszukiwaniu pracy. O swojej wizycie pod Wawelem pisał także Andy Steves w „The Huffington Post”, który zachęcał Amerykanów, by dali się porwać Krakowowi.