„Szczupakiem” z Wieliczki do Krakowa
Przejażdżka wagonem z 1939 r. na trasie Kraków Główny - Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Główny była atrakcją niedzielnego (29 marca) popołudnia, dla tych którzy lubią zabytkowe pociągi. Z okazji 55 rocznicy elektryfikacji linii Kraków-Wieliczka spółka Koleje Małopolskie zaplanowała przejazd pociągami retro.
Zabytkowe składy wyruszyły z Krakowa do Wieliczki o 12.10, 13.10 i 14.10, a z Wieliczki do Krakowa odjechały o 12.38, 13.38 i 14.38. Cena biletu wynosiła tyle samo, ile za przejazd normalnymi pociągami na tej trasie.
W składzie znalazły się dwa wagony z serii Bhixt oraz jeden z serii Bhuxz oraz lokomotywy EU06-01 i ET21-57. Dwa wagony pochodzą z 1964 r. i na regularnych trasach kursowały do połowy lat 90. Natomiast ten pierwszy został zbudowany w 1939 r. w Zakładach Lilpopa w Warszawie i był wówczas bardzo nowoczesnym wagonem o konstrukcji stalowej. Wagony te charakteryzowały się bardzo komfortowym i eleganckim wykończeniem wnętrza. Wagon posiada 8 przedziałów po 8 miejsc na miękkich kanapach. Z uwagi na zwężenie pudła na końcach wagonów - dla poprawienia aerodynamiki - wagony te nazywano „szczupakami”. Wagony tej serii przeznaczone były do obsługi najbardziej prestiżowych pociągów w okresie przedwojennym i powojennym do połowy lat 60.
Lokomotywa ET21-57 jest reprezentantem pierwszej serii produkcyjnej lokomotywy towarowej typu 3E, produkowanej we wrocławskim Pafawagu w latach 1957-1960.
Natomiast lokomotywa EU06-01 jest reprezentantem serii elektrowozów wyprodukowanych w 1962 w Wielkiej Brytanii na zamówienie PKP. Założenia konstrukcyjne tych bardzo nowoczesnych na ówczesne czasy lokomotyw opracowało Centralne Biuro Konstrukcyjne w Poznaniu. Łącznie zakupiono i zostało dostarczonych 20 egzemplarzy lokomotyw serii EU06. Wraz z zakupem tej serii PKP zakupiły licencję, która umożliwiła produkcję polskich EU07, które stanowią do dzisiaj najliczniejszą serię lokomotyw w różnych odmianach, przeznaczonych do ruchu obsługi pasażerskiego w Polsce.