Słowo o krakowskim metro stanie się ciałem?
Jedną z najważniejszych obietnic wyborczych obecnego prezydenta Krakowa była budowa metra w tym mieście. Metro rozładowałoby korki i wpłynęło na poprawę jakości powietrza. A przede wszystkim skomunikowałoby – szybko i bezpiecznie - peryferyjne dzielnice z centrum miasta i te dzielnice pomiędzy sobą.
Dziś, podczas sesji Rady Miasta Aleksander Miszalski i jego zastępca, Stanisław Mazur przedstawili plan budowy metra. Do końca przyszłego roku Kraków powinien wybrać wykonawcę projektu pierwszego, 6-kilometrowego etapu, od skrzyżowania ul. Reymonta i ul. Piastowskiej do realizowanej obecnie linii tramwajowej KST IV (ul. Meissnera – Mistrzejowice) w obszarze ronda Młyńskiego. Decyzja środowiskowa dla tego etapu ma zapaść do końca 2025 roku.
Koszt budowy tego odcinka wyniesie 3 mld zł, pochodzące z budżetu państwa, Unii Europejskiej i ze środków Miasta.
Długość II i III etapu pierwszej linii metra to ok. 20 km. Szacunkowy koszt realizacji kolejnych etapów to ok. 10 mld zł. Przy realizacji ma dojść do współudziału partnera prywatnego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego
W pierwszej kolejności działania miasta skupią się na budowie tunelu pod ścisłym centrum Krakowa.
Kolejny krok prowadzący do tej budowy to wybór wykonawcy, zawarcie umowy na dokumentację projektową wraz z uzyskaniem decyzji ZRID (zezwalającej na realizację inwestycji drogowej) lub pozwolenia na budowę – pod koniec 2025 r. Całość prac projektowych powinna zostać sfinalizowana na koniec 2028 r. uzyskaniem decyzji ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności (w 36 miesięcy od zawarcia umowy). Termin na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych oraz przebieg prac zależny jest od stopnia zaawansowania działań poprzedzających.
W dalszych latach planowane jest także rozszerzenie sieci metra w kierunkach wschodnim i zachodnim.
info i foto: Magiczny Kraków