Sacrum Profanum 2014
Tegoroczna edycja będzie prawdziwą rewolucją: odważniej niż zwykle połączy świat muzyki klasycznej i alternatywnej. Zderzanie przeciwności i dialog skrajności od początku były wpisane w ten festiwal, w tym roku będziemy jednak świadkami kulminacji takich spotkań w trzech niepowtarzalnych cyklach koncertów: Kronos Quartet Residency, Classic!Now i Modern!Now.
Związana z 40-leciem istnienia grupy rezydencja Kronos Quartet to esencja amerykańskiej muzyki współczesnej, w której akademickość współbrzmi z awangardą. Usłyszymy: Terry'ego Riley'a, Philipa Glassa i Steve'a Reicha. Ich twórczość połączona będzie z muzyką nowego pokolenia, które reprezentować będą: Bryce Dessner i Clint Mansell – obaj wywodzą się ze świata muzyki alternatywnej.
Nie może zabraknąć przedstawiciela amerykańskiej awangardy: Laurie Anderson wspólnie z Kronos Quartet wykona autorską kompozycję Landfall, w której naturalne brzmienia instrumentów, elektrycznych skrzypiec, na których gra Anderson i szerokiej palety eksperymentalnej elektroniki tworzy muzykę nowoczesną i ujawniającą bogactwo znaczeń, zwłaszcza w świetle wygłaszanych przez Laurie tekstów oscylujących między żartem a filozofią.
Cykl Classic!Now jest rdzeniem festiwalu Sacrum Profanum. Koncerty zespołów Alarm Will Sound i Bang on a Can All-Stars zawsze zbierają szeroką publiczność i entuzjastyczny aplauz. Pierwsza z tych grup tym razem pochyli się wyłącznie nad twórczością Steve'a Reicha z premierowym w Polsce wykonaniem Radio Rewrite – swego rodzaju remiksu dwóch piosenek grupy Radiohead: Everything in Its Right Place i Jigsaw Falling into Place. Remiks o tyle szczególny, że jego idea zrodziła się w Krakowie podczas Sacrum Profanum we wrześniu 2011 roku. Ponadto dwa utwory w technice phasing, czyli Clapping Music i Piano Counterpoint, Four Genesis Settings, czyli fragment opery the Cave oraz nowa kompozycja Johna Orfe'a z Alarm Will Sound – Reich Rewrite – muzyczny hołd złożony Steve'owi Reichowi.
Bang on a Can All-Stars przyjedzie z kontynuacją prezentowanego w zeszłym roku programu Field Recordings, poświęconego utworom powstałym na bazie nagrań terenowych. Tym razem próby interpretacji dźwiękowych dokumentacji rzeczywistości podjęli się: szalony producent Dan Deacon, Richard Reed Parry z Arcade Fire, awangardzista Alvin Lucier, odkrywcy polskiego jazzu z duetu Skalpel, nieustający w swych eksperymentach Lee Ranaldo z Sonic Youth, młody francuski kompozytor Daniel Wohl i Philip Glass. Twórcę muzyki do Trylogii Qatsi zobaczymy na scenie obok Maki Namekawy i Piotra Orzechowskiego wykonujących cykl etiud na fortepian solo.
Cykl Modern!Now jest kwintesencją poszukiwań Sacrum Profanum – tu na pierwszy plan wychodzi alternatywa i współczesna elektronika. Na otwarcie festiwalu Squarepusher i Sinfonietta Cracovia wykonają wspólnie Ufabulum. W programie dodatkowo kompozycje György'ego Ligetiego, Iannisa Xenaxisa, George'a Benjamina i Oliviera Messiaena. Dwudziestowiecznych mistrzów – György'a Ligeti'ego, Conlona Nancarrowa, Johna Cage'a i Steve'a Reicha usłyszymy także w wykonaniu London Sinfonietty w głośnym projekcie Warp Works and 20th Century Masters. Ich kompozycje zostaną zestawione z orkiestrowymi aranżacjami mistrzów elektroniki dwudziestego pierwszego wieku, reprezentowanych przez artystów wytwórni Warp – Boards of Canada, Aphex Twina, Squarepushera i Miry Calix.
Na koniec unikatowa i niepowtarzalna impreza, a jednocześnie radykalny krok w stronę muzyki klubowej – Warp 25th Anniversary. Wystąpią najważniejsi artyści z katalogu wytwórni, m.in.: Autechre, Battles, Hudson Mohawke, Rustie, Darkstar i eksperymentujący z elektroniką w duchu LFO. Więce Informacji pod adresem: www.sacrumprofanum.com