Rynek turystyczny Krakowa w 2021 r.
Zamknięte hotele, odwołane targi, ograniczony ruch na lotniskach poważnie odbiły się na ruchu turystycznym w Krakowie. Pandemia zmieniła rynek i spowodowała, że miasto musiało wdrożyć nową strategię zarządzania turystyką, dzięki której do Krakowa znowu zaczną przyjeżdżać goście. Co się udało? Nad czym należy jeszcze popracować? Jak dla branży turystycznej zamyka się rok?
Tradycyjnie już, jak co roku, na początku grudnia odbyło się Forum Turystyki, podczas którego zaprezentowano dane i prognozy wielkości ruchu turystycznego w 2021 r. wraz z charakterystyką odwiedzającego Kraków. Cieszy fakt, że ruch turystyczny w Krakowie w 2021 roku wzrósł o 20 proc. względem roku poprzedniego. Miasto odwiedziło łącznie 11,3 mln osób, wydając ogółem 5,5 mld zł. W związku z trwającą pandemią i ograniczeniami w podróżowaniu w skali globalnej są to głównie goście krajowi (10,4 mln osób). Zespół ekspertów prognozuje, że do końca 2021 roku do Krakowa przyjedzie 915 tys. gości zagranicznych, głównie z Wielkiej Brytanii, Niemiec i Francji.
Ogromnym sukcesem Krakowa w 2021 r. jest pozyskanie 61. Kongresu ICCA (Międzynarodowe stowarzyszenie profesjonalistów branży turystyki biznesowej – MICE). To jedno z najważniejszych wydarzeń turystyki biznesowej na świecie,
Wydział ds. Turystyki UMK wspólnie z Samorządem Województwa Małopolskiego i Małopolską Organizacją Turystyczną realizuje projekt dotyczący promocji turystycznej Krakowa i Małopolski na wybranych rynkach zagranicznych. Jego celem jest przywrócenie ruchu turystycznego do stanu sprzed epidemii poprzez prowadzenie kampanii promocyjno-informacyjnych w internecie i mediach społecznościowych.
Na szlakach turystycznych Krakowa w oparciu o cenny zespół historyczno-krajobrazowy (forty) wybudowany przez siły zbrojne Cesarstwa Austrii oraz Austro-Węgier na przełomie XIX i XX wieku. Efekty działań będą widoczne w kolejnych latach.
Od kilku lat Kraków, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, prowadzi ewidencję obiektów niekategoryzowanych, w których świadczone są usługi noclegowe dla turystów, zwane popularnie turystycznym najmem krótkoterminowym. W 2021 r. udostępniono aplikację Krakowskie Obiekty Noclegowe (eKON), zawierającą wykaz obiektów z możliwością ich wyszukiwania, co stanowi ważne źródło informacji dla osób chcących skorzystać z legalnie działających miejsc noclegowych. Aktualnie w ewidencji znajduje się 1755 obiektów (około 29 tysięcy miejsc noclegowych). Dla porównania, w Krakowie jest prawie 200 obiektów kategoryzowanych z ponad 22 tys. miejsc noclegowych..
Wydział ds. Turystyki wraz z Wydziałem Komunikacji Społecznej i Małopolską Organizacją Turystyczną w tym roku zaangażował się w realizację kampanii promocyjnej „A Ty? Co widzisz w Krakowie?”. Zrealizowano wiele działań marketingowych, ukazały się artykuły prasowe, reklamy w portalach podróżniczych oraz w innych miejscach w. internecie.