Przebudowa arterii do Nowej Huty
<html />
W tym roku rozpocznie się przebudowa ciągu drogowo-tramwajowgo od ronda Mogilskiego do placu Centralnego. Na inwestycji zyskają przede wszystkim pasażerowie komunikacji zbiorowej, ponieważ modernizacja torowiska tramwajowego i podniesienie jego parametrów to główny element tego zadania.
Jak zapowiada ZIKIT, pierwsze prace związane z modernizacją linii tramwajowej na odcinku Rondo Mogilskie - al. Jana Pawła II - Plac Centralny rozpoczną się już wiosną, od budowy podstacji trakcyjnej w rejonie pętli Wieczysta. Ten etap nie spowoduje utrudnień dla kierowców czy pasażerów komunikacji miejskiej, prace nie będą bowiem prowadzone w pasie drogowym.
Zasadnicza przebudowa ciągu drogowego-tramwajowego do Nowej Huty rozpocznie się jesienią tego roku. Wcześniej poznamy tymczasową organizację ruchu oraz plan zmian w kursowaniu tramwajów.
Dużym wyzwaniem dla planistów przygotowujących koncepcję modernizacji ciąg drogowo-tramwajowego do placu Centralnego była ulica Mogilska. To wąskie gardło całej arterii – jednej z głównych łączących dzielnice Nowa Huta i Śródmieście. „Głównie z tego powodu nie jest możliwe zawężenie ulicy Mogilskiej do jednego pasa. Ograniczenie przepustowości, przy braku alternatywy dla kierowców, wymusiło by niejako ich ucieczkę na inne trasy. Ruch samochodowy zwiększyłby się na i tak mocno już obciążonych alejach 29 Listopada, czy Pokoju oraz na ulicy Opolskiej, a sama wąska Mogilska stanęłaby w korkach. Komfort podróżowania po Krakowie, również dla komunikacji zbiorowej, uległby więc pogorszeniu" – mówi Krzysztof Migdał, zastępca dyrektora ZIKIT ds. inwestycji.
Podczas przygotowywania projektu przebudowy udało się natomiast wprowadzić rozwiązania korzystne dla rowerzystów. „Poleciliśmy projektantom, by kosztem m.in. zawężenia jezdni samochodowych poprowadzić na newralgicznym odcinku ulicy Mogilskiej ścieżkę rowerową. Ma ona zastąpić proponowany dotychczas ciąg pieszo – rowerowy" – informuje Krzysztof Migdał. „Nie możemy jednak zastosować innych rozwiązań proponowanych w trakcie konsultacji z mieszkańcami. Nie da się na przykład pozostawić na niektórych odcinkach miejsc postojowych, bo po prostu nie ma na to miejsca, czy zredukować sygnalizacji świetlnej, bo wtedy nie udało by się zapewnić priorytetu dla komunikacji zbiorowej" – wymienia wicedyrektor ZIKIT.
Warto jednak pamiętać, że przebudowa jezdni to tylko wycinek tego dużego przedsięwzięcia. Kluczowym elementem projektu pozostaje modernizacja torowiska tramwajowego oraz jego dostosowanie do parametrów Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.
Dlatego na całej inwestycji zyskają przede wszystkim pasażerowie komunikacji zbiorowej. Poprawi się bowiem komfort i tempo podróżowania między Nową Hutą a pozostałymi dzielnicami Krakowa, min. w wyniku zastosowania systemy sterowania ruchem. Skorzystają też piesi, dla których poszerzone zostaną chodniki, a także rowerzyści, którzy będą mogli jeździć po ścieżce rowerowej na całej długości. Nowa infrastruktura torowa i drogowa to także redukcja drgań i hałasu, a także komfort jazdy po lepszej nawierzchni.
Przebudowa linii tramwajowej na odcinku Rondo Mogilskie - al. Jana Pawła II - Plac Centralny dofinansowana będzie z funduszy unijnych. Wartość projektu to 143 mln zł, a wielkość dotacji – niemal 69 mln zł.