Preisner na inauguracji ICE Kraków
- Wyjątkowe koncerty, podczas których zabrzmi dzieło wokalno-instrumentalne, przygotowane na zamówienie miasta przez jednego z najznakomitszych kompozytorów – Zbigniewa Preisnera zainaugurują działalność Centrum Kongresowego ICE Kraków – poinformował 21 marca, prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
- Koncerty to tylko część wydarzeń towarzyszących inauguracji działalności Centrum Kongresowego ICE Kraków. Na sobotę 18 października i niedzielę 19 października zaplanowano dni otwarte, podczas których mieszkańcy Krakowa będą mogli zwiedzić cały obiekt, także te miejsca, które na co dzień będą zamknięte dla osób odwiedzających to miejsce – zapowiedział Jacek Majchrowski.
- Zbigniew Preisner jest jednym z najwybitniejszych polskich kompozytorów, zwłaszcza na polu muzyki filmowej. Z okazji uroczystego otwarcia Centrum Kongresowego ICE Kraków Zbigniew Preisner przyjął propozycję skomponowania utworu specjalnie na tę okazję. Mottem, które obrał sobie kompozytor jako hasło przewodnie do stworzenia multimedialnego widowiska są słowa Tu i teraz. 2014 – mówi Izabela Helbin, Dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego (operatora Centrum Kongresowego ICE Kraków).
– Dzieło wokalno-instrumentalne Preisnera zostanie wykonane przez orkiestrę, chór mieszany i chór męski oraz przez światowej sławy solistów – zarówno wokalistów, jak i instrumentalistów, którzy zostali zaproszeni specjalnie do tego projektu. W ICE Kraków wystąpią także krakowscy artyści. Będzie to pierwszy projekt kompozytora, do którego teksty zostaną napisane przez autora współczesnego i wykonywane będą w języku polskim. Koncert ten będzie multimedialnym widowiskiem z użyciem dużego aparatu wykonawczego, jak również z wykorzystaniem nowoczesnych technologii dostępnych w Centrum Kongresowym ICE Kraków – dodaje Izabela Helbin.
Zbigniew Preisner urodził się 20 maja 1955 r. w Bielsko-Białej. Uczył się grać na gitarze i fortepianie. Studiował historię i filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W 1977 r. rozpoczął współpracę z krakowską Piwnicą pod Baranami jako kompozytor, pianista i aktor, a następnie z Teatrem Starym. Światowy sukces i rozgłos osiągnął dzięki muzyce filmowej i współpracy z Krzysztofem Kieślowskim i Agnieszką Holland przy ich największych filmach.
Stworzył muzykę do ponad 80. filmów, przedstawień teatralnych i produkcji telewizyjnych. Film Bez końca zapoczątkował stałą współpracę kompozytora z Kieślowskim. Razem ze scenarzystą Krzysztofem Piesiewiczem stworzyli jedne z najsłynniejszych i najbardziej rozpoznawalnych i uznanych na świecie filmów – cykl Dekalog, Podwójne życie Weroniki, którego ścieżka dźwiękowa była nominowana do nagrody Akademii Francuskiej oraz trylogię Trzy kolory. W latach 90. Preisner napisał muzykę do filmów wielu różnych reżyserów, m.in.: do filmu Prominent Johna Irvina, do Zabawy w Boga brazylijskiego reżysera Hectora Babenco, do filmów Agnieszki Holland, do Skazy Louisa Malle, do filmu Kiedy mężczyzna kocha kobietę Luisa Mandoki oraz skomponował czołówkę do 26-odcinkowego serialu BBC People’s Century. Śmierć Kieślowskiego w 1996 r. uniemożliwiła realizację ich drugiego tryptyku pt. Niebo, Czyściec, Piekło. Dwa i pół roku po śmierci reżysera Preisner zatytułował ten utwór Requiem dla mojego przyjaciela, będącym hołdem złożonym Kieślowskiemu. Po raz pierwszy dzieło zostało wykonane 1 października 1998 r. w Teatrze Wielkim w Warszawie.
Kompozytor podjął współpracę z wybitnym polskim pianistą Leszkiem Możdżerem, której efektem było skomponowanie 10 łatwych utworów na fortepian oraz kilka utworów do filmów (m.in. Aberdeen i Dziwne ogrody). Razem współpracowali w 2005 r. z Davidem Gilmourem – liderem i gitarzystą zespołu Pink Floyd – przy jego solowym albumie On An Island. Jako kompozytor Preisner współpracował z takimi reżyserami jak m.in.: Krzysztof Kieślowski (muzyka do cyklów Dekalog I-IX, Trzy kolory, Bez końca, Podwójne życie Weroniki), Agnieszka Holland (Europa, Europa, Olivier, Olivier, Tajemniczy ogród), Magdalena Łazarkiewicz (Przez dotyk, Ostatni dzwonek), Louis Malle (Skaza) oraz z wieloma reżyserami francuskimi i amerykańskimi.
Trzykrotnie, kolejno w latach 1991, 1992 oraz 1993 został wyróżniony tytułem Najwybitniejszego Kompozytora Muzyki Filmowej, przyznawanym przez Stowarzyszenie Krytyków w Los Angeles. Jest dwukrotnym laureatem najpoważniejszej europejskiej nagrody filmowej Cezara: w roku 1995 (za muzykę do filmu Trzy kolory: Czerwony K. Kieślowskiego) i 1996 (za kompozycję do filmu Jeana Beckera Élisa). W 1997 r. zdobył Srebrnego Niedźwiedzia na Festiwalu Berlińskim za Wyspę przy ulicy ptasiej Sørena Kragh-Jacobsena. Kilkakrotnie był nominowany do Złotego Globu: w 1992 r. za muzykę do filmu Zabawa w Boga oraz 1994 za Trzy kolory. Niebieski. 3 maja 2012 r. został odznaczony przez prezydenta Komorowskiego Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi dla polskiej i światowej kultury, za osiągnięcia w pracy twórczej i artystycznej. Obecnie kompozytor pracuje we własnym studiu pod Krakowem.