Pasmo filmowe na Festiwalu Conrada
Pytania o naturę przyszłości, które stawiamy podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada, wymagają od nas szeroko zakrojonych poszukiwań. Film – jako medium posiadające ogromne możliwości opowiadania o świecie – jest doskonałym narzędziem zarówno do diagnozowania problemów, jak i proponowania rozwiązań. Inspirującym dokumentom i fabułom pasma filmowego, które objaśniają nam rzeczywistość, towarzyszyć będą w tym roku prelekcje festiwalowych gości.
Pasmo filmowe rozpocznie się w Kinie Pod Baranami 18 października nagrodzonym na Krakowskim Festiwalu Filmowym dokumentem „Nature Is My Homeland” (2021) w reżyserii Marka Gajczaka. Bohaterowie filmu – naukowcy, artyści i entuzjaści – z zupełnie nowej perspektywy ukazują tematykę związków człowieka z naturą. Pokaz poprzedzi wprowadzenie samego reżysera.
Następnego dnia, 19 października, na ekranie pojawi się film „Brygady Międzynarodowe w Hiszpanii” (2015). Dokument wyreżyserowany przez Patricka Rotmana opowiada o wojnie domowej w Hiszpanii, gdzie po stronie republikańskiej w tzw. Brygadach Międzynarodowych walczyli ochotnicy z całego świata, wśród których znalazło się wielu intelektualistów, m.in. Ernest Hemingway, John Dos Passos, Antoine de Saint-Exupéry, George Orwell, André Malraux czy Ilia Erenburg. Obraz zmontowany z archiwalnych zdjęć i materiałów filmowych pokazuje nie tylko historię wojny o władzę, ale także skomplikowaną sytuację polityczną w szeregach wojsk walczących z siłami generała Franco, której ofiarami padają dziesiątki tysięcy ludzi wraz z ich politycznymi ideałami. Prelekcję wygłosi Irme Schaber, dziennikarka i autorka biografii fotografki Gerdy Taro.
20 października zapraszamy do obejrzenia „Siłaczek” (2018, reż. Marta Dzido, Piotr Śliwowski), fabularyzowanego dokumentu o pierwszych polskich sufrażystkach. Seans poprzedzi wstęp Marty Dzido, współtwórczyni filmu, a zarazem laureatki Europejskiej Nagrody Literackiej.
22 października zobaczymy biograficzną opowieść „Gloria Steinem. Moje życie w drodze” (2020). To historia pisarki, aktywistki i działaczki na rzecz praw kobiet oraz wpływu „wędrownego” dzieciństwa na jej życie. Za reżyserię odpowiada Julie Taymor, znana z takich produkcji, jak „Frida” (2002) czy „Across the Universe” (2007), która także wprowadzi nas w tematykę filmu. W rolach głównych wystąpiły Julianne Moore oraz Alicia Vikander.
23 października wysłuchamy prelekcji Marcina Żyły, który zapowie dokument „Chauka, Please Tell Us the Time” (2017). Behrouz Boochani, kurdyjski pisarz, dziennikarz i aktywista, mając do dyspozycji wyłącznie smartfon, nakręcił film obrazujący realia życia w obozie dla uchodźców na australijskiej wyspie Manus. Współreżyserem i producentem filmu jest irańsko-holenderski twórca Arash Kamali Sarvestani. Pokaz prezentowany na Festiwalu Conrada jest jednocześnie polską premierą filmu.
Pasmo zakończy 24 października francuska produkcja „Mała mama” (2021). Film wyreżyserowała Céline Sciamma mająca już na swoim koncie ważne nagrody, m.in. Złotą Palmę za najlepszy scenariusz. Jej najnowsze dzieło opowiada historię Nelly – ośmiolatki, która łączy w sobie dojrzałość i dziecięcą wiarę w potęgę wyobraźni. W pewnym momencie na drodze dziewczynki staje rówieśniczka łudząco podobna do jej matki.
20 i 21 października dodatkowo zapraszamy na pokaz filmu „Meksykańska walizka” (2011, reż. Trisha Ziff) – film opowiada niezwykłą historię odnalezienia 4500 negatywów zdjęć wykonanych podczas hiszpańskiej wojny domowej przez znanych fotografów: Roberta Capę, Gerdę Taro oraz Davida „Chima” Seymoura. Negatywy uratowane z okupowanego przez Niemców Paryża zostały wywiezione do Meksyku, gdzie przeleżały w prywatnym mieszkaniu prawie 60 lat. Wprowadzenia do filmu dokona Fernando Olmeda, pisarz, dziennikarz, reżyser filmów dokumentalnych i autor biografii Gerdy Taro.
Z kolei 21 i 23 października w ramach programu „Word2Picture” zapraszamy na pokazy filmów „Żeby nie było śladów” (2021, reż. Jan P. Matuszyński) i „Ostatni komers” (2020, reż. Dawid Nickel). Pierwszy z seansów poprzedzi spotkanie z Cezarym Łazarewiczem, autorem literackiego pierwowzoru, czyli wydanego w 2016 roku reportażu „Żeby nie było śladów” oraz Anetą Hickinbotham z Autum Film – producentką filmu. Drugiemu zaś towarzyszyć będzie dyskusja z Anną Cieplak, autorką książki „Ma być czysto”, na której motywach opiera się „Ostatni komers”, a także reżyserem i scenarzystą filmu Dawidem Nickelem oraz producentką Martą Habior. Rozmowę poprowadzi krytyczka filmowa Adriana Prodeus.
Pokazy odbywają codziennie wieczorem w Kinie Pod Baranami. Na wydarzenia obowiązują bilety, które można zakupić w kasie kina oraz online na kinopodbaranami.pl.