Parametro w Krakowie
Coraz wolniej jeździ się po Krakowie, coraz gorzej przeklinają kierowcy, stojący w kilkukilometrowych korkach. Pewną pociechą dla nich będzie może wiadomość, że wybrano wariant szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w tym mieście.
Będzie to tzw. parametro. którego przebieg będzie częściowo tunelami, a częściowo - naziemnie, z wykorzystaniem wielu istniejących już trakcji tramwajowych.
Odcinek tunelowy został zaprojektowany głównie w centrum, gdzie występują największe utrudnienia na sieci tramwajowej oraz w rejonie wielowariantowego węzła przesiadkowego w Bronowicach. Pozostały przebieg jest naziemny, częściowo wykorzystując istniejące torowiska tramwajowe (głównie w rejonie Nowej Huty), a częściowo wymaga budowy nowej infrastruktury naziemnej oraz nadziemnej, czyli estakady.
Całkowita długość trasy wynosi 21,82 km z czego 6,6 km przebiega w tunelu, a 1,4 km na estakadzie. Pozostałe odcinki to trasa na powierzchni terenu. Liczba stacji wynosi 32, a średnia odległość między nimi wyniesie 670 metrów. Szacuje się, że w godzinach szczytu krakowskie premetro przewiezie 14 tys. pasażerów.
W najbliższym czasie ogłoszony będzie przetarg na przygotowanie dokumentów do decyzji środowiskowej wraz z jej uzyskaniem dla pierwszego etapu premetra. Chodzi o odcinek estakadowo - tunelowy, od stacji DH Wanda do stacji Stadion Miejski. Trasa ma prawie 10,5 km długości, z czego 5,6 to tunel pod Śródmieściem.
Budowa parametra ma się rozpocząć w 2028 roku. Już dziś można stronie internetowej Szybki transport miejski obejrzeć Studium Wykonalności tej inwestycji.