Nowocześnie i młodopolsko – powstaje mural na Galerii Bronowice
Prawie 900 m2 powierzchni ścian budowanej w Krakowie Galerii Bronowice niebawem ozdobią ogromne murale. Powstaje malowidło, inspirowane okresem Młodej Polski. W subtelny i wyważony sposób wiąże ono tę barwną epokę ze współczesnością, wydobywając i podkreślając przestrzeń. Zwycięski projekt, przygotowany przez krakowsko – gdański team, wyłoniony został spośród blisko 40 propozycji.
Geometryczny mural pojawi się przy jednym z wejść do Galerii Bronowice, na dwóch przeciwległych ścianach o powierzchni 165 m2 każda. Dodatkowo, prowadzący do podziemnego parkingu mur oporowy, także zyska nowy wygląd. Na 550 m2 pojawi się wielkoformatowe malowidło, stylem, barwą oraz zastosowanymi detalami nawiązujące do ściennych murali.
Każdy z blisko 40 projektów, zaproponowanych do odtworzenia na murach Galerii Bronowice, miał za zadanie w nowoczesny sposób wpisać się w koncepcję architektoniczną budynku, czerpiąc jednocześnie z okresu Młodej Polski. Ponadto ściany muru parkingowego musiały nawiązywać do natury i elementów z natury, motywów charakterystycznych dla okresu Secesji.
Zwycięski projekt powstał z inspiracji witrażami Stanisława Wyspiańskiego, świetnie korespondując z charakterystycznym, szerokim łukiem widocznym na fasadzie budynku.
- Pracując nad projektem dążyłem do tego, by wpisywał się w przestrzeń galerii zarówno formą, jak i paletą barw. Sposób budowania kompozycji nawiązuje do witraży Wyspiańskiego, a dukt - do elementów architektury Galerii. W poszczególne fragmenty wpisane są motywy kwiatowe typowe dla epoki Młodej Polski – mówi Hubert Pasieczny z WakeUptime.
Zaproponowana grafika wraz z detalami wystroju wnętrz Galerii buduje spójną całość - jest zarówno nawiązaniem dialogu, jak i doskonałym wkomponowaniem się w charakterystyczny, szeroki łuk na elewacji. Ciekawie nawiązuje do młodopolskich detali, a specyficzne, powtarzające się elementy graficzne nadają całości swoisty rytm.
- Wyłoniona przez Inwestora propozycja w interesujący i trafny sposób nawiązuje do młodopolskiej formy płynnością linii i kolorystyką, jak i twórczo przekształca inspiracje motywami zaczerpniętymi z natury. W miękkim rysunku dają się zauważyć odwołania zarówno do podziałów płaszczyzn witraży, jak i kwiatowych motywów obecnych w twórczości wielu wybitnych przedstawicieli tej epoki. Projekt nie jest przy tym dosłownym cytatem z prac Wyspiańskiego czy Mehoffera, ale interpretacją nastroju i specyficznej stylistyki nurtu, który właśnie w Krakowie zaznaczył się szczególnie donośnie - podsumowuje prof. Jan Tutaj z ASP w Krakowie, oceniający przedstawione prace.