Nowoczesne pociągi ruszyły na małopolskie tory
Szarotka, Solny, Hejnalista i Centuś – to tylko niektóre z nazw dla pociągów, zakupionych przez Samorząd Województwa Małopolskiego. Zaprezentowany 7 listopada nowoczesny tabor poprawi jakość podróży zarówno na terenie województwa, jak i podczas przejazdów międzyregionalnych.
Nowe pociągi są klimatyzowane, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w nowoczesne systemy: informacji pasażerskiej i monitoringu oraz posiadają dostęp do bezprzewodowego Internetu.
Na Dworcu Głównym w Krakowie zaprezentowano dwa nowoczesne pojazdy typu Acatus Plus, które obsługiwać będą połączenia na terenie województwa oraz dwa Impulsy, które kursować będą na trasach międzyregionalnych. Mieszkańcy Małopolski mieli też niepowtarzalną okazję po raz pierwszy przejechać nowymi pojazdami na trasie Kraków Główny-Wieliczka – pierwszej z otwieranych tras w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Regularne kursy realizowane przez Koleje Małopolskie na tej trasie ruszą już 14 grudnia br.
Podczas uroczystości na Dworcu Głównym nowe pociągi otrzymały również swoje imiona. Wymyślili i wybrali je w konkursie ogłoszonym przez Województwo Małopolskie i Gazetę Krakowską czytelnicy dziennika. Dwa Acatusy nazwano kolejno Solny i Szarotka, a dwa Impulsy: Góral i Trzy Korony. Czytelnicy Gazety Krakowskiej w ramach konkursu wymyślili nazwy dla wszystkich 10 pociągów przeznaczonych do kursowania na terenie województwa małopolskiego oraz dla 6 zakupionych przez Samorząd Województwa Małopolskiego Impulsów przeznaczonych na trasy międzyregionalne.
Pojazdy wyprodukowane zostały przez Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. Całkowita wartość umowy zawartej z wykonawcą opiewa na 132,2 mln zł ( w tym dostawa taboru prawie 119 mln zł, usługi serwisowe 13,2 mln zł). 59 proc. kosztów pokrywają pieniądze z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zakupienie pociągów typu Impuls EN 63a wyprodukowanych przez firmę NEWAG S.A. możliwe było natomiast dzięki wspólnemu projektowi województw: małopolskiego, śląskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego współfinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przedsięwzięcie polegało na zakupie 19 trójczłonowych pociągów. Województwa: małopolskie, śląskie i świętokrzyskie nabyły po sześć takich pojazdów, a województwo podkarpackie jeden.
Impulsy to pojazdy niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w system informacji pasażerskiej, monitoringu oraz windy dla niepełnosprawnych pasażerów. Pojazdy osiągają prędkość maksymalną do 160 km/h i będą obsługiwać relacje łączące wszystkie cztery województwa. W przypadku Małopolski zakupiony tabor obsłuży relacje z Krakowa do Rzeszowa, do Katowic oraz Rybnika, oraz do Ostrowca Świętokrzyskiego. Łączny koszt pojazdów to 87,8 mln zł, 70 proc. zostanie pokryte z unijnych pieniędzy.