Nowe Impulsy pierwszy raz na małopolskich torach
Były fajerwerki, tłum ludzi na peronie i orkiestra, przy dźwiękach której na sądecki dworzec wjechało 6 nowoczesnych Impulsów. Nowe pociągi wyprodukowane przez Newag dla Małopolski od 11 grudnia będą wozić pasażerów kolei. W poniedziałek 28 listopada zostały poświęcone i oficjalnie odebrane przez Leszka Zegzdę z zarządu województwa, a jeden z nich odbył swój pierwszy kurs, ściągając się do Krakowa z samochodem prowadzonym przez kierowcę rajdowego Michała Kościuszkę.
Są piękne, szybkie, ciche, wygodne, wyposażone w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i matek z dziećmi – nowe małopolskie Impulsy. Mogli się o tym przekonać wszyscy, którzy odwiedzili dziś dworzec w Nowym Sączu i nowy pojazd Kolei Małopolskich.
- Robimy wszystko, co w naszej mocy, żeby podróżni na nowo przekonali się do transportu kolejowego. Udowadniamy, że kolej może być szybka, punktualna, komfortowa i bezkonkurencyjna pod względem ceny. Takie są właśnie Koleje Małopolskie, które z każdym rokiem przejmują z sukcesem kolejne linie w naszym województwie – mówi Leszek Zegzda podczas uroczystego przekazania pociągów na sądeckim dworcu. Członek zarządu przypomniał, że wojewódzki przewoźnik już zdążył sobie zaskarbić sympatię mieszkańców i turystów – Pierwszy milion pasażerów Koleje Małopolskie przewiozły zaledwie po 9 miesiącach od uruchomienia, a po 16 miesiącach – już 3 miliony. Do końca tego roku liczba ta z pewnością przekroczy 6,5 mln osób.
- Zamówienie dla Małopolski to priorytetowe i kluczowe dla nas zlecenie. Jesteśmy niezmiernie dumni, że nowoczesne sądeckie Impulsy, w pełni zgodne z TSI już od grudnia będą wozić pasażerów w Małopolsce - powiedział Zbigniew Konieczek, Prezes Newag S.A. - Pojazdy te posiadają europejski system bezpieczeństwa ECTS poziomu 2, który poprzez moduł GPS zapewnia komunikację urządzeń na pokładzie pojazdu z urządzeniami znajdującymi się przy linii kolejowej - dodał Zbigniew Konieczek.
Podróż nowym pojazdem będzie niezwykle szybka, pociągi osiągają prędkość 160 km/h. Nowy tabor nie tylko spełnia rygorystyczne, europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe, ale także oferuje pasażerom pełen komfort podróży: ciche, klimatyzowane wnętrza, ergonomiczne fotele, internet, gniazdka elektryczne, nawiewne ogrzewanie i stojaki dla rowerów. W pojazdach zastosowano nowoczesny system wizualnej i dźwiękowej informacji pasażerskiej, monitorowanie wnętrza oraz system zliczania pasażerów. Zmiany w stosunku do starszych pojazdów zauważą przede wszystkim osoby niepełnosprawne dla których zamontowano specjalne windy, przystosowano toalety i wyznaczono miejsca do transportu wózków. Na udogodnienia mogą liczyć także matki z dziećmi oraz rowerzyści. Dodatkowo pojazdy wyposażono w defibrylator AED. Wszystko dla zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów.
Czteroczłonowe Impulsy 31WE pomieszczą 200 osób na miejscach siedzących (w tym 16 uchylnych), a pięcioczłonowe 45WE będą mogły przewozić 250 pasażerów na miejscach siedzących (w tym 20 uchylnych). Co ważne, Impulsy to pojazdy ekonomiczne i bezpieczne, cechują się bardzo niskim zużyciem energii elektrycznej. Z zewnątrz wszystkie nowe pociągi pomalowane są na barwy Małopolski. We wnętrzu dominuje kolor szary z zielonymi wykończeniami.
Początkowo z nowych składów będą mogli korzystać podróżni, którzy jeżdżą na popularnej trasie między Wieliczką, Krakowem Głównym a lotniskiem w Balicach (czyli SKA 1). W kolejnych miesiącach pociągi będą obsługiwać nową, trzecią linię Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej – czyli z Krakowa do Tarnowa, i dalej - do Krynicy przez Nowy Sącz.
Koleje Małopolskie od 11 grudnia br. – kiedy wejdzie w życie nowy kolejowy rozkład jazdy - uruchomią w sumie 150 pociągów. To o 40 więcej niż do tej pory. Wojewódzki przewoźnik oprócz tras Z Wieliczki do lotniska w Balicach (SKA1) i Kraków - Tarnów (SKA3), będzie nadal obsługiwał tasę Kraków Główny – Miechów i Sędziszów (SKA2). Do połowy lutego 2017 roku tabor KMŁ wzbogaci się o kolejne 7 nowych pojazdów. W przyszłym roku Małopolska planuje także ogłosić przetarg na kolejne pociągi.