Noc Cracovia Sacra już jutro
Kolejna, 14. odsłona Nocy Cracovia Sacra, ukazująca fenomen kultury duchowej miasta, odbędzie się w ten weekend. W tym roku przedsięwzięcie wchodzące w skład projektu „Krakowskie Noce” zostanie zrealizowane pod hasłem „Wizerunki Maryjne w sztuce sakralnej”.
W wielu krakowskich kościołach i klasztorach od wieków czczone są obrazy maryjne. Najliczniejszą grupę tworzą tzw. hodegetrie krakowskie – najstarszy i najbardziej rozpowszechniony typ ikonograficzny przedstawienia Matki Boskiej z Dzieciątkiem na ręku. Nazwa związana jest z klasztorem Hodegon w Konstantynopolu, gdzie był przechowywany pierwowzór obrazu.
Tegoroczna Noc Cracovia Sacra jest okazją do prezentacji tego wyjątkowego dziedzictwa sakralnego. W programie, oprócz zwiedzania najcenniejszych obiektów sakralnych, przewidziano szereg wystaw tematycznych (m.in. w klasztorze karmelitów na Piasku, opactwie cystersów w Mogile, opactwie benedyktynów w Tyńcu; klasztorze ss. benedyktynek w Staniątkach, klasztorze Zgromadzenia Księży Misjonarzy na Stradomiu) oraz licznych koncertów sakralnych (m.in. w Kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej gościć będziemy zespół wokalny „Duodeco” z Wilna).
Dodatkową atrakcją Nocy będzie możliwość zwiedzania wieży Zygmuntowskiej na Wawelu, w związku z obchodzonym w tym roku 500-leciem dzwonu Zygmunt, a także podziwianie odrestaurowanego ołtarza Wita Stwosza w Bazylice Mariackiej.
W ramach cyklu w sobotę, 14 sierpnia o godz. 18.00, odbędzie się zwiedzanie kościoła pw. św. Wincentego i Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Pleszowie. Miejsce zbiórki zostanie podane przy zapisach.
W planach wycieczki zwiedzanie kościoła i ołtarzy oraz opowieść o dawnych zwyczajach z kultem Matki Boskiej Zielnej w Pleszowie. Uczestnicy zobaczą zabytkowy kościół, który został zaprojektowany przez księdza Sebastiana Sierakowskiego w 1806 r. Świątynia wzniesiona z fundacji ówczesnych właścicieli Pleszowa, książąt Czartoryskich. Jest to jedyny przykład stylu klasycystycznego w sztuce sakralnej w Krakowie. Kościół został wyposażony dzięki staraniom następnego właściciela, Wincentego Kirchmayera. Barokowy ołtarz główny, wykonany z marmuru dębnickiego został zakupiony na licytacji po rozbiórce kościoła Wszystkich Świętych w Krakowie. Umieszczono w nim obraz św. Wincentego namalowany ok. 1810 r. W bocznym rokokowym ołtarzu po prawej stronie znajduje się obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem w tak zwanym typie piekarskim z XVII wieku. W drugim bocznym ołtarzu umieszczono krucyfiks pochodzący z drugiej połowy XIX wieku. Po lewej stronie zobaczyć można jeszcze jeden ołtarz boczny w formie tryptyku, pochodzący ze starego drewnianego kościoła. W jego części środkowej znajduje się wizerunek św. Anny Samotrzeć, na skrzydłach wewnętrznych święci: Dominik, Katarzyna Sieneńska, Franciszek oraz Jan Kanty. Prowadzenie: dr Maria Wąchała-Skindzier – historyczka i muzeolożka.