Najdłuższy tramwaj już na torach
<html />
Ma ponad 40 metrów długości. Na pokład zabierze 300 pasażerów. W czwartek 19 kwietnia odbywał się oficjalna prezentacja najdłuższego w Polsce tramwaju, który od 20 kwietnia będzie kursował po Krakowie.
Najdłuższy, składający się z jednego członu tramwaj w Polsce powstał we wrocławskiej firmie Protram. Pojazd ma 40,5 metrów długości, waży ok. 80 ton, a maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć, to 70 km/h. Zmieści się w nim 300 pasażerów, w tym 57 pasażerów na miejscach siedzących. „Użytkownicy nie muszą się obawiać, że tramwaj - ze względu na swoje parametry - nie jest przystosowany do istniejącej infrastruktury torowej w Krakowie. Już obecnie w naszym mieście eksploatuje się składy o około 2 metry dłuższe. Są to tramwaje jeżdżące na liniach 4 i 13, złożone z trzech połączonych wagonów typu 105Na” – mówił podczas prezentacji Julian Pilszczek, prezes MPK SA.
Najbardziej widoczną cechą zmodernizowanego tramwaju są dwa niskopodłogowe wejścia, poprawiające radykalnie dostęp do niego. Dzięki ich istnieniu, pasażerom, wśród których znajdują się osoby starsze, niepełnosprawne i tym, którzy podróżują z wózkami dziecięcymi lub na wózkach inwalidzkich, będzie łatwiej wsiadać i wysiadać. Tramwaj wyposażony jest w układ schładzania powietrza przedziału pasażerskiego i prowadzącego, monitoring, system głosowego zapowiadania przystanków, elektroniczne tablice wyświetlające trasę przejazdu oraz 2 automaty biletowe i 10 nowoczesnych kasowników, w których będzie można sprawdzić wszystkie dane zapisane na Krakowskiej Karcie Miejskiej. Automaty oraz kasowniki są przystosowane do obsługi pasażerów z zagranicy.
W zmodernizowanym wagonie zastosowano nowoczesne urządzenia energoelektroniczne, działające w oparciu o prąd przemienny, które umożliwiają odzysk energii elektrycznej w trakcie hamowania, a więc jej oszczędzanie. W najdłuższym tramwaju zastosowano rozwiązania, które przyczyniają się do zmniejszenia drgań, co jest niezwykle istotne w przypadku poruszania się po centrum miasta. „Mniejsza emisja drgań, to oczywiście również obniżenie poziomu natężenia dźwięku, odczuwalnego subiektywnie przez człowieka jako hałas” - wyjaśniał Julian Pilszczek.
Zwrócono również uwagę na bezpieczeństwo pasażerów i innych użytkowników dróg. Zastosowano nowoczesne rozwiązania układu hamulcowego, łącznie z funkcją zapobiegania poślizgom przy hamowaniu (ABS) oraz układ umożliwiający zwiększenie skuteczności hamulców.
Najdłuższy tramwaj zacznie regularne kursowanie od piątku, 20 kwietnia. Na początku będzie jeździł na linii 1 oraz 50. Natomiast po zakończeniu remontu skrzyżowania pod teatrem Bagatela pojazd zostanie skierowany na linię 4. Dzięki temu tramwaj z niską podłogą pojawi się też w Nowej Hucie.