Na bieżąco, czyli stan przygotowań do ŚDM
Ilu ostatecznie pielgrzymów będziemy gościć w przyszłym roku? Jakie akcje podejmują wolontariusze i jak poradzić sobie ze zdobyciem środków finansowych? Na te pytania odpowiadali uczestnicy konferencji prasowej w Mielcu.
- Zainteresowanie naszą diecezją jest duże – mówi ks. Paweł Górski, Koordynator przygotowań do ŚDM w Diecezji Tarnowskiej. Na chwilę obecną swój przyjazd zadeklarowało ponad 15 tys. osób, a są wśród nich Włosi, Francuzi, Chilijczycy, Ukraińcy, Słowacy, Czesi i Białorusini. Przyjadą także osoby z Afryki. – Chcemy, aby do naszej diecezji przyjechało około 16 tys. osób i żeby w każdej parafii pojawiło się około 40-50 z nich. Zależy nam na tym, żeby tę atmosferę, którą przywiozą młodzi ludzie z różnych stron świata, zawieźli do każdej parafii – żeby wszystkie wspólnoty doświadczyły Światowych Dni Młodych – dodaje duszpasterz.
Ciężar organizacyjny Światowych Dni Młodzieży spoczywa na barkach wolontariuszy. Jak mówi Anna Szczepanek, koordynator sekcji wolontariatu, nabór wciąż trwa, a możliwości zaangażowania się jest kilka. – Istnieje sekcja muzyczna, sekcja informatyczna, sekcja tłumaczeń, a także tzw. wolontariat akcyjny – czyli osoby, które pomogą nam przede wszystkim przy obsłudze głównego wydarzenia Tygodnia Misyjnego, czyli spotkania ogólnodiecezjalnego w Starym Sączu.
Nową inicjatywą, która powstała z ramienia tej sekcji we współpracy z Wydziałem Nowej Ewangelizacji, jest akcja „SMS-owe Rekolekcje Adwentowe”. – Od wczoraj mamy już 130 rekolektantów, więc jest to kolejna akcja po L4, która cieszy się powodzeniem. Takich akcji planujemy więcej – podsumowuje Anna.
Spokojne i głębokie przeżycie Tygodnia Misyjnego może być zagwarantowane jedynie wtedy, kiedy zostanie przygotowane odpowiednie zaplecze, również finansowe. – W roku 2014 przeznaczyliśmy środki na szkolenie wolontariuszy po to, by młodzi mogli wyjść do swoich miejscowości i podległych im urzędów i starać się o pozyskiwanie środków – mówi koordynator sekcji finansowej Grzegorz Sudoł. Zachęca on również do pozyskiwania środków systemem gospodarczym – Śniadania i kolacje odbywają się w rodzinach, natomiast obiady będą – prawdopodobnie – przy parafiach. Mamy świadomość, że jest to ogromna skala, ale jest szereg firm zlokalizowanych wokół parafii, które mogłyby na przykład poprzez przekazanie środków spożywczych wesprzeć organizatorów.
Wraz z upływającym czasem pojawiają się pytania dotyczące transportu podczas Tygodnia Misyjnego. – Mamy świadomość tego, że pielgrzymi, w większości przypadków, przyjadą własnym autokarem, który będzie do dyspozycji. Musimy skupić się przede wszystkim na transporcie naszej młodzieży do Starego Sącza i do Krakowa na Wydarzenia Centralne. Zasoby autokarowe w naszej diecezji są niewystarczające, w związku z tym trwają rozmowy z PKP – mówi ks. Paweł Górski.
Konferencja została zorganizowana przez Diecezjalne Biuro Medialne, którego opiekunem jest koordynator sekcji medialnej ks. Andrzej Augustyn. Następna taka konferencja odbędzie w połowie marca przyszłego roku.
Angelika Biernat