Kraków w "zimowej gotowości"
Już od połowy października miejskie służby są w pełnej gotowości do walki z zimą. Sprawdzono sprzęt, przetestowano komunikację interwencyjną, skontrolowano wykonawców.
Do zimowego utrzymania dróg i chodników gotowe są 265 jednostki – o 13 więcej niż rok wcześniej. W celu zapewnienia bezpieczeństwa na jezdniach i chodnikach zgromadzono 17 950 ton soli, 3 270 ton piasku, 500 ton chlorku wapnia. Akcję koordynuje MPO Kraków.
Pracę wznowił miejski komitet koordynacyjny do spraw zimy. Zasiadają w nim przedstawiciele wszystkich spółek i jednostek miejskich, które co roku zaangażowane są w zimowe utrzymanie miasta. Dyspozytorzy MPO całodobowo monitorują prognozy pogody, temperaturę powierzchni ulic w mieście, a każdy pojazd biorący udział w akcji „Zima” jest wyposażony w GPS. Monitoring miejski zapewnia podgląd głównych punktów komunikacyjnych i ulic.
Mieszkańcy mogą przysyłać zgłoszenia o oblodzeniu i opadach, konieczności odśnieżania ulic i chodników bezpośrednio do dyspozytorni akcji „Zima”: mailowo (interwencje24h@mpo.krakow.pl) i telefonicznie (12 646 23 61) lub kontaktować się bezpośrednio ze spółkami i służbami odpowiedzialnymi w danym zakresie.
W sezonie zimowym 2021/2022 stałym zimowym utrzymaniem objętych zostało:
1387 km dróg, w tym: 678 km dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych i gminnych, po których prowadzona jest komunikacja miejska, ważnych w lokalnym układzie komunikacyjnym
709 km pozostałych dróg gminnych i wewnętrznych
681 km chodników wraz ze schodami, przejściami podziemnymi, ciągów pieszo-rowerowych
141 km dróg rowerowych
1736 przystanków komunikacji miejskiej
856 tys. m kw. utwardzonych nawierzchni terenów wewnątrz-osiedlowych
70 tys. m kw. chodników w Strefie Płatnego Parkowania
Jednostki zaangażowane w akcję „Zima”:
MPO – koordynacja akcji, oczyszczanie dróg i chodników ze śniegu, lodu i gołoledzi, monitoring stanu dróg i reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, całodobowe dyżury dyspozytorów
Wodociągi Miasta Krakowa – utrzymanie sieci wodociągowej, usuwanie awarii sieci, całodobowe dyżury, reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, aktualizacje i raporty uzupełniane na bieżąco na stronie internetowej
MPEC – utrzymanie sieci ciepłowniczej, usuwanie awarii, całodobowe dyżury, reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, aktualizacje i raporty uzupełniane na bieżąco na stronie internetowej
MPK – zapewnienie sprawności komunikacji miejskiej
ZDMK – utrzymanie i oczyszczanie torowisk tramwajowych, usuwanie awarii
Straż miejska – utrzymanie porządku i kontrola, przyjmowanie zgłoszeń od mieszkańców
ZZM – utrzymanie terenów zielonych, chodników i ścieżek rowerowych w parkach i bulwarach wiślanych
Przydatne numery telefonów i adresy mailowe:
MPO – całodobowy numer telefonu: 12 646 23 61, interwencje24h@mpo.krakow.pl
Wodociągi Miasta Krakowa – całodobowe telefony: 994, 12 424 23 03, 12 422 92 05, 800 130 060, na bieżąco aktualizowana strona internetowa: wodociagi.krakow.pl
MPK – całodobowe numery telefonów: 19 150, 12 254 13 00
MPEC – całodobowe telefony: 993, 12 644 18 72, na bieżąco aktualizowana strona internetowa: mpec.krakow.pl
Straż miejska – telefon alarmowy: 986
ZDMK – całodobowy telefon: 12 616 75 55
ZZM – 12 201 02 42.