Kraków rozpoczyna eksploatację autobusu zasilanego wodorem
Mieszkańcy Krakowa mogą od piątku, 24 czerwca podróżować autobusem zasilanym wodorem, który kursuje na linii nr 128 („Zajezdnia Płaszów” – „Prądnik Czerwony”). W kolejnych dniach autobus będzie się pojawiał także na innych liniach – 123 i 304. Stało się to możliwe dzięki umowie na dostawę paliwa wodorowego, którą Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie podpisało z firmą ORLEN Południe.
– Kraków jest miastem, które skutecznie wykorzystuje najnowsze rozwiązania z zakresu ekologii. Wystarczy przypomnieć, że to właśnie w Krakowie już ponad osiem lat temu ruszyła pierwsza w Polsce regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. W tym roku została uruchomiona nowoczesna hala do obsługi tramwajów, na dachu której zostały zamontowane panele fotowoltaiczne. Od dzisiaj mieszkańcy i turyści przyjeżdżający do naszego miasta będą mogli podróżować zeroemisyjnym autobusem zasilanym wodorem. To nasze kolejne działanie, które potwierdza, że Kraków dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej – powiedział prezydent Jacek Majchrowski.
Do tankowania wodoru w MPK Kraków posłuży mobilna stacja ORLEN Południe. Paliwo wodorowe produkowane będzie w hubie wodorowym w trzebińskiej biorafinerii tej spółki, o wydajności ok. 50 kg wodoru (jakości automotive) na godzinę.
Stacja tankowania zostanie zlokalizowana na terenie zajezdni autobusowej w Płaszowie. Będzie w stanie zaopatrywać autobusy w paliwo wodorowe o ciśnieniu 350 bar, dostarczane na bieżąco z biorafinerii w Trzebini. Dostawy będą odbywały się za pomocą „bateriowozu”, w którym jest zmagazynowane 400 kilogramów paliwa.
– Wodór i technologia wodorowa, to jeden z kluczowych elementów transformacji w kierunku bezemisyjnego i zrównoważonego transportu publicznego. Prezentowany w Krakowie Solaris Urbino hydrogen swoją premierę miał w 2019 roku. Dzisiaj tego typu autobusy jeżdżą już w kilkunastu miastach w Europie. Mamy nadzieję, że dzięki tej prezentacji i eksploatacji autobusu na linii regularnej przyczynimy się do dalszej popularyzacji technologii wodorowej wśród polskich przewoźników transportu publicznego – podkreśla Javier Calleja, prezes zarządu Solaris Bus & Coach.
Po krakowskich ulicach będzie kursował zeroemisyjny autobus miejski Solaris Urbino 12 hydrogen. Autobus jest wyposażony w ogniwo wodorowe o mocy 70 kW i pięć zbiorników wodoru o łącznej pojemności ponad 35 kg. Pojazd może przejechać na jednym pełnym zatankowaniu do 350 km. Jest to pojazd całkowicie bezemisyjny, a jedynymi „emisjami” w procesie użytkowania tego autobusu jest para wodna.
– Rozpoczęcie eksploatacji na linii regularnej pierwszego autobusu zasilanego wodorem to pierwszy krok do zakupu oraz eksploatacji pojazdów z takim napędem w przyszłości. W tym celu współpracujemy nie tylko z PKN Orlen, ale także z Politechniką Krakowską i Krakowskim Holdingiem Komunalnym. Dążymy do tego, aby udział pojazdów zeroemisyjnych był w naszej flocie coraz większy. Przewidujemy, że jeszcze w tym roku na krakowskich ulicach pojawią się autobusy zasilane wodorem innych producentów. Warto podkreślić, że po rozstrzygnięciu ogłoszonych już przez nas przetargów, w przyszłym roku w Krakowie pasażerów będzie przewozić ponad 120 autobusów elektrycznych – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.
Info: UMK
Autobus Solaris Urbino 12 hydrogen
Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl