Kraków pożegnał tramwaje z Norymbergi
<html />
Po raz pierwszy na torowiska Krakowa wyjechały 10 stycznia 1995 roku. Po 18 latach sprowadzone z Norymbergi tramwaje GT6 przechodzą do lamusa.
„Niedawno witaliśmy pierwszy w Krakowie elektryczny autobus miejski. Dziś żegnamy jeden z najstarszych tramwajów, kursujących po Krakowie. Nasz tabor poprawia się, a dowodem na to są nowoczesne Bombardiery i plany zakupów kolejnych dużych tramwajów" – mówił Prezydent Jacek Majchrowski podczas pożegnania norymberskiego wagonu GT6.
Pierwsze cztery norymberskie wagony GT6 do Krakowa dotarły w listopadzie 1994 roku. Kilka tygodni później, 10 stycznia 1995 roku zaczęły wozić pasażerów. Od tego dnia nieprzerwanie przez 18 lat służyły krakowianom i turystom, kursując na wielu liniach tramwajowych.
Wagon GT6 posiadał czworo drzwi. Napędzany był dwoma silnikami o mocy 120kW każdy. Wszystkie wagony przed wprowadzeniem do ruchu przechodziły niewielkie remonty. Tramwajom nadano krakowskie barwy malując je na kremowo i niebiesko pozostawiając w oryginalnych barwach tylko jeden wagon o numerze 187.
Wycofany z użytkowania model to niejedyny tramwaj, który Kraków pozyskał z Norymbergi. „Łącznie otrzymaliśmy 157 wagonów. Obecnie wykorzystywany jest jedynie model N8, między innymi na linii 2" – informował rzecznik prasowy MPK SA.
Krakowska komunikacja może się poszczycić jednym z najnowocześniejszych taborów w kraju. Wszystkie autobusy kursujące po naszym mieście mają niską podłogę, w przypadku tramwajów ten współczynnik wynosi 44 proc. W każdym tramwaju i około 200 autobusach działają automaty biletowe. W połowie tego roku po naszym mieście kursować będzie łącznie 74 nowoczesnych Bombardierów. MPK rozważa również zakup 10 autobusów elektrycznych, a także 36 kolejnych wielkopojemnych tramwajów.