Kategoria: Region
Utworzono: 2019-12-17 19:56:36 przez eb

Kraków: najbardziej kopcą... prywatne autobusy

Kraków jako pierwsze miasto w tej części Europy przeprowadził innowacyjne badania emisji spalin metodą teledetekcji. Podobne analizy zostały wcześniej zrealizowane w Londynie i Paryżu. Wyniki są jednoznaczne: największe przekroczenia norm pochodzą z prywatnych autobusów.

Badania zostały zrealizowane w czerwcu 2019 r. Urządzenie pomiarowe badało skład wyziewów z samochodów pod kątem szkodliwych substancji, tj. dwutlenku azotu, dwutlenku węgla, tlenku azotu, tlenku węgla, węglowodorów czy cząsteczek stałych PM.

  • Jest to metoda umożliwiająca masowe badanie emisji spalin bez konieczności zatrzymywania samochodów – zaznacza Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego.

Pomiary realizowano na Alejach Trzech Wieszczów i ul. Księcia Józefa. W czasie 16-dniowej kontroli zrealizowano 103 tys. ważnych pomiarów.

Z przeprowadzonej analizy wynika, iż autobusy komunikacji publicznej Euro 6 spełniają rygorystyczne normy w przypadku emisji tlenków azotu czy cząsteczek stałych PM i są najbardziej ekologicznymi pojazdami poruszającymi się po Krakowie.

Średnie emisje substancji toksycznych z pojazdów osobowych, lekkich pojazdów dostawczych, autobusów prywatnych i ciężarówek przekraczają normy Euro w znacznie większym stopniu niż ma to miejsce w przypadku autobusów komunikacji miejskiej.

  • Mamy duży problem na poziomie regionalnym. Niewątpliwie transport spoza Krakowa jest obecnie głównym nosicielem zanieczyszczeń komunikacyjnych w naszym mieście. Będziemy współpracować z samorządem wojewódzkim i organami władz państwowych, by zmienić prawo w tym zakresie – mówi Andrzej Kulig, zastępca prezydenta ds. polityki społecznej i komunalnej.
    Najwięcej spalin z... prywatnych autobusów
    W związku z tym Kraków wspólnie z Krakowskim Alarmem Smogowym zwrócą się z apelem do rządu o opracowanie programu rządowego wyznaczającego normy emisji w prywatnym transporcie publicznym.

Zdalne pomiary emisji spalin w skali całego kraju mogą wpłynąć na znaczną poprawę jakości powietrza w Polsce. Wpływy do budżetu z mandatów wystawionych kierowcom poruszającym się niesprawnymi autami mogą pozwolić na finansowanie programów zmierzających do poprawy jakości powietrza.

Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl




Komentarze użytkowników

Portal nie jest odpowiedzialny za treść komentarzy dodanych przez jego użytkowników. Osoby, które dodają komentarze naruszające prawo, prawa osób trzecich lub naruszają prawa innych podmiotów mogą zostać pociągnięte do odpowiedzialności karnej lub cywilnej.