Będzie więcej przystanków wiedeńskich
Kraków stawia na nowoczesność i od kilku lat wprowadza nowy typ przystanków tramwajowych i autobusowych. Wzorowane na wiedeńskich rozwiązaniach perony są bezpieczne dla osób niepełnosprawnych, osób z wózkami i starszych.
„Przystanek Wiedeński" to rodzaj peronu tramwajowego, dzięki któremu poziom jezdni zrównany jest z poziomem chodnika. Takie rozwiązanie umożliwia bezpieczniejsze wsiadanie i wysiadanie z tramwaju i zmniejsza możliwość kolizji z innymi środkami transportu. Ze względu na brak „przeszkody" między tramwajem a przystankiem i w przypadku pojazdów niskopodłogowych, osoby starsze czy niepełnosprawne mogą bez problemu wsiadać i wysiadać z pojazdu.
„Przystanek wiedeński" stanowi także naturalną barierę, działającą jak próg zwalniający. Odpowiednia konstrukcja peronu sprawia, że kierowca zmuszony jest zwolnić w jego rejonie. Ograniczone jest więc ryzyko potrącenia pasażera, który wysiada lub wsiada do tramwaju.
Wokół przystanku stosuje się również udogodnienia takie jak: kostka integracyjna, odwodnienie liniowe czy odpowiedni dobór kolorów.
Pierwsze „przystanki wiedeńskie" powstały w Krakowie w ramach renowacji ulicy Lubicz w 2006 roku. Takie rozwiązanie jest też w rejonie dworca Głównego, a ostatnio podwyższony przystanek powstał na ulicy Królewskiej, na wysokości Urzędniczej. Miasto planuje budowę „przystanków wiedeńskich" także w innych miejscach. Takie rozwiązanie ma być zastosowane m.in. w ramach przebudowy ciągu drogowo-tramwajowego wokół Plant.