Balice większe o 250 ha
Działki położone na terenie lotniska Kraków – Balice w piątek 28 czerwca zostały przekazane przez Skarb Państwa dla województwa małopolskiego. Będą wykorzystywane na potrzeby Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków – Balice. Umowę przekazania ponad 249 ha podpisali marszałek Marek Sowa i płk Adam Garczyński - prezes Rejonowego Zarządu Infrastruktury w Krakowie.
Przed podpisaniem dokumentów marszałek Marek Sowa podkreślił, że w Małopolsce udało się sfinalizować po długich staraniach dwa ważne etapy: - Kilka lat temu przejmowaliśmy na własność prawie 33 hektary, a dziś dostajemy w użytkowanie od Skarbu Państwa kolejnych 249 hektarów, na których znajduje się pas startowy w porcie lotniczym Kraków – Balice – mówił marszałek. I dodał, że było to możliwe dzięki tzw. ustawie lotniskowej, nad którą pracowało przez lata wielu parlamentarzystów, także małopolskich. – Dzięki tej ustawie dziś możemy realizować inwestycje, które u nas w porcie już widać. Co do tego terenu, który dziś przejmujemy, także mamy plany. Jeszcze nie jest przesądzone, czy będziemy budować nowy pas startowy czy modernizować ten, który jest, to się rozstrzygnie w najbliższym czasie i na pewno wybierzemy któryś z tych wariantów.
Grzegorz Stawowy, dyrektor Oddziału Terenowego Agencji Mienia Wojskowego w Krakowie:
- W 2009 roku, tuż przed świętami, przekazaliśmy województwu małopolskiemu prawie 33 hektary, które były kluczowe dla rozwoju portu: drogi kołowania, rozbudowy obiektów i płyty postojowej dla samolotów. Dziś kończymy ten proces, pamiętając o tym, że Balice są nietypowym portem. To drugi największy port lotniczy w Polsce, ale jest to również lotnisko w strukturach NATO, ma charakter wojskowy. Finalizujemy dzieło i pomysł byłego ministra Bogdana Klicha, który takie rozwiązanie zaproponował i przeprowadził ustawowo.
Płk Adam Garczyński, prezes Rejonowego Zarządu Infrastruktury w Krakowie: - Dziś przekazujemy umowę użyczenia 249 hektarów dla marszałka województwa, ale trzeba pamiętać, że nadal jest to majątek Skarbu Państwa. Jeśli chodzi o korzyści, to z pewnością są duże dla rozwoju regionu – to możliwość prowadzenia tam inwestycji i pozyskiwania dotacji na nie. Dla wojska, w zakresie zadań związanych z obronnością państwa, właściwie nic się nie zmieni. Wojsko zostanie natomiast odciążone ze skomplikowanych procedur związanych z umożliwianiem rozwoju portu lotniczego. Formuła użyczenia jest z korzyścią dla obu stron, umożliwi właściwy rozwój lotniska w Balicach i całego regionu.
Grzegorz Stawowy dodał również, że rozpoczął już rozmowy z prezesem portu lotniczego Kraków – Balice dotyczące zabezpieczenia lotniska we własne zaplecze paliwowe, tak, aby port miał stabilną sytuację i mógł być bazą noclegową dla samolotów.
Marszałek Marek Sowa, pytany o strukturę własnościową Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków – Balice wyjaśnił, że w tym zakresie nic się nie zmienia. Województwo małopolskie nadal ma 22,73 % udziałów w spółce, gmina Kraków – 1,04 % i gmina Zabierzów – 0,04%, co w sumie daje 23,81 % udziałów. Pozostała część jest własnością Polskich Portów Lotniczych w Warszawie. – Oprócz tego pakietu w ramach spółki port lotniczy dysponuje prawie 33 hektarami gruntów, które są własnością województwa małopolskiego i zostały użyczone portowi bezpłatnie. To teren dawnych ogródków działkowych, wewnątrz portu, na którym powstaje teraz płyta postojowa dla samolotów i nowy terminal. Te dwie inwestycje, warte 600 mln zł, są już bardzo zaawansowane – płyta postojowa ma być gotowa pod koniec 2014 roku, a terminal – w 2015. – To co dziś otrzymujemy i co w najbliższym czasie udostępnimy także portowi, to teren wzdłuż autostrady, z pasem startowym i główną drogą kołowania oraz tereny zielone do autostrady i do płyty postojowej – mówił marszałek.