Kościoły na Ziemi Bocheńskiej (IX)
Świątynie wzniesione przez Kmitów i Lubomirskich w Starym i Nowym Wiśniczu, noszą w swoich murach i wystroju wnętrz zasobność swych rodów i architektoniczny wdzięk mistrzów, którzy je wznosili. (fot. 1) Nowy Wiśnicz – Stary Wiśnicz
Nowy Wiśnicz – kościół parafialny p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny**
Założenie przez Stanisława Lubomirskiego nowego miasta w obrębie swych włości, wytworzyło potrzebę powołania też nowej struktury kościelnej. W latach 1618 – 20, nadworny architekt Lubomirskiego Maciej Trapowa zaprojektował i wzniósł kamienną świątynię nadając jej cechy barokowe. Kościół stanął poniżej rynku, po jego stronie wschodniej, otrzymał wezwanie Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. W obrębie posesji kościelnej znalazła się jeszcze dzwonnica i plebania opasane kamiennym murem.
Świątynia w 1863 r. w czasie wielkiego pożaru Wiśnicza została znacznie uszkodzona, jednakże zachowała wiele elementów oryginalne wyposażenie wnętrza, które utrzymane jest w stylu wczesnego baroku. Na ścianach wiszą obrazy, wmurowane są marmurowe epitafia; wraz z sześcioma ołtarzami, chórem, organami i konfesjonałami, tworzą w nastroju czerni zharmonizowaną całość wewnętrznego wystroju.
W kościele znajdują się cenne dzieła sztuki, należą do nich obrazy: Ścięcie Jana Chrzciciela, św. Sebastian, św. Józef, są to XVII wieczne płótna. Obraz przedstawiający św. Józefa został przeniesiony ze zniszczonego kościoła klasztornego. W bocznej kaplicy znajduje się ciekawy obraz – pieta wykonany w 1925 r. przez Stanisława Klimowskiego (artysta wiśnicki). Witraże okienne zaprojektowane zostały przez Zygmunta Glogera.
Cennym wyposażeniem wnętrza są ponadto: chrzcielnica , tabernakulum i belka tęczy. Chrzcielnica wykonana została w XVII w. w drewnie i brązie. Na ściankach znajdują się współcześnie wykonane epitafia z marmuru i brązu. Belka tęczy oddziela półkoliście zamknięte prezbiterium od jednonawowego wnętrza, tęcza zwieńczona jest krzyżem stojącym na kuli ziemskiej z rozpiętym na nim Chrystusem i postaciami aniołów. Tabernakulum, złocone, wolnostojące, wykonane zostało również w XVII w.
Ołtarz główny wykonany jest z drewna, w swoim centrum mieści obraz przedstawiający Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny oraz (czasowo odsłaniany) Matki Bożej Różańcowej otoczonej wieńcem róż. Obok znajdują się obrazy świętych męczenników, Wojciecha i Stanisława. Nad nimi, wprawiony w ołtarz, mieści się obraz Trójcy Świętej. Wszystkie obrazy pochodzą z XVII w.
Od strony wejściowej czyli zachodniej, prezentuje się dwuwieżowa fasada świątyni, dach jej jest typu siodłowego, a wieże nakryte baniastymi hełmami, we wnękach znajdują się figury św.św. Piotra i Pawła.
W obejście kościelne, ograniczone kamiennym murem pochodzącym z okresu budowy kościoła, prowadzi brama wejściowa z sienią nakrytą kolebkowym sklepieniem i trójkątnym tympanonem. Druga brama, również barokowa znajduje się po przeciwnej stronie ogrodzenia. Obok, wkomponowana w ciąg muru ogrodzenia stoi kamienna dzwonnica mieszcząca 3 dzwony. Po południowej stronie kościoła stoi zaś piętrowa, murowana plebania z loggią pobudowana wraz z kościołem. Budynek plebani postawiony jest na planie prostokąta, w części zakreślonego planu wznosi się kwadratowa wieża kryta namiotowy dachem. (fot. 2- 8)
Nowy Wiśnicz – kościół klasztorny p.w. Chrystusa Zbawiciela (fot. 9)
Kościół p.w. Chrystusa Zbawiciela wraz z klasztorem karmelitów bosych stanowił fundację Stanisława Lubomirskiego, powstał w latach 1631 – 35 według projektu architekta Macieja Trapoli. Było to votum dziękczynne za zwycięstwo militarne Stanisława Lubomirskiego pod Chocimem w wojnie przeciwko Turkom. Świątynia ta gdyby istniała nadal, wymagałaby sporo miejsca na swe opisanie, tak bowiem zasobna była w architektoniczne i sakralne treści. W zamyśle magnata, w kościele miało powstać mauzoleum rodu Lubomirskich, zaś ufortyfikowany klasztor miał stanowić system obronny wraz z sąsiednim zamkiem. Klasztor pełnił swe funkcje do roku 1783, wskutek kasacji zakonu przez władze austriackie, budynki przeznaczone zostały na więzienie, a kościół pełnił odtąd funkcję jego kaplicy. Zagłada kościoła przyszła w okresie II-giej wojny światowej, w latach 1942 – 44, po wcześniejszym zdewastowaniu wnętrz kościoła Niemcy dokonali jego rozbiórki (wieże, dachy), pozostały gołe ściany sięgające partiami wysokości 12 metrów. Stan taki utrzymuje się po dziś dzień. Była to ogromna budowla wzniesiona z kamienia i cegły w manierze barokowej. Trójkątny szczyt fasady zwieńczony był figurą Chrystusa, zaś po jej bokach wznosiły się wysokie wieże zakończone baniami hełmów. Kościół wyposażony był w osiem ołtarzy wykonanych z marmuru, wszystkie z obrazami. Pod posadzką kościoła znajdowały się dwie krypty, jedna dla zakonników, druga na miejsce pochówku wiśnickiej linii rodu Lubomirskich. Istnieje zamiar odbudowania klasztornej świątyni. (fot. 10 – 13)
Stary Wiśnicz – kościół parafialny p.w. św. Wojciecha
Ostatni z rodu Kmitów, niegdysiejszych panów tutejszych włości, wzniósł w swoim Wiśniczu w 1520 r. murowany gotycki kościół. Zastąpił on świątynię wcześniejszą, którą prawdopodobnie pochodziła jeszcze z czasów Gryfitów. Był to kościół drewniany p.w. św. Katarzyny. (fot. 14) Zachowany po dziś dzień i to w dobrym stanie, obecny kościół p.w. św. Wojciecha zbudowany został z kamienia łupanego, niektóre fragmenty ścian zaś z cegły. Ściany zewnętrzne podparte są szkarpami, a kwadratowa wieża kościelna nakryta jest ostrosłupowym hełmem. W wejściach znajdują się cztery XVI-to wieczne kamienne portale. We wnętrzu zwraca uwagę brak przewężenia w prezbiterium charakterystycznego dla większości kościołów. Wyposażenie obecnej świątyni jest renesansowe i barokowe, zaś sklepienie pozostało gotyckie z wyraźnym siatkowym żebrowaniem, choć kolebkowy jego kształt nawiązuje już do sztuki renesansu. W ołtarzu głównym znajduje się obraz przedstawiający Matkę Bożą z Dzieciątkiem, a u jej stóp klęczą święci, patroni kościoła. Twarze i ręce postaci namalował mistrz Matejko, który był równocześnie fundatorem ołtarza. Dwa ołtarze boczne, to sztuka baroku, obrazy przedstawiają postaci św. Mikołaja i św. Katarzyny. Do cennych przedmiotów kościelnych zalicza się kielich z 2-giej połowy XVIII w., chrzcielnicę kamienną, oraz śliczne tabernakulum ścienne rzeźbione w kamieniu z 1544 r., wykonane przez włoskiego mistrza w formie starożytnej kapliczki, niespotykane w innych polskich kościołach. Pod kościołem znajduje się krypta, w której miał być pochowany fundator kościoła, ostatecznie spoczął w Krakowie w katedrze na Wawelu. Ciekawym zabytkiem ludwisarstwa jest dzwon odlany w Norymberdze przez Bahama (ludwisarz ten wykonał również dzwon „Zygmunta” do katedry wawelskiej) z widocznym na nim herbem Kmitów i inicjałami jego dwóch żon. Spoczywa w ciągu kamiennego ogrodzenia kościelnego i nakryty jest spiczastym daszkiem. Znajdująca się przy nim tabliczka informuje o tym ciekawym zabytku: „Dzwon gotycki z roku 1545 wielowiekowy świadek radosnych i smutnych wydarzeń w tutejszej parafii obecnie nieczynny, pęknięty pozostał wśród tych którym służył”. Chociaż nie dzwoni, to ukazuje piękno ludwisarskiego dzieła. Rosnące wokół kościoła okazałe drzewa uznane zostały za pomniki przyrody. (fot. 15 – 18)
c.d.n.
Czesław Anioł
Dodaj komentarz
Komentarze mogą przechodzić przez proces moderacji i nie pojawiać się od razu na stronie.
Komentarze użytkowników
Portal nie jest odpowiedzialny za treść komentarzy dodanych przez jego użytkowników. Osoby, które dodają komentarze naruszające prawo, prawa osób trzecich lub naruszają prawa innych podmiotów mogą zostać pociągnięte do odpowiedzialności karnej lub cywilnej.