Papieskie Completorium
W sobotę 17 października w kościele św. Pawła Apostoła w Bochni zostanie wykonane Completorium, wybitne dzieło Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Koncert w wykonaniu cenionych solistów oraz Chłopięcego Chóru Katedralnego Pueri Cantores Tarnovienses i Tarnowskiej Orkiestry Kameralnej odbędzie się z okazji IX Dnia Papieskiego. Początek występu o godz. 19.00. Wstęp wolny.
Przed bocheńską publicznością wystąpią soliści dwóch filharmonii — krakowskiej i śląskiej oraz Polskiego Radia (Jolanta Kowalska — sopran, Agata Piękosz — alt, Szczepan Kosior — tenor, Jarosław Kitala — bas, Wiesław Kaczor — pozytyw), a także Chłopięcy Chór Katedralny Pueri Cantores Tarnovienses i Tarnowska Orkiestra Kameralna. Całość poprowadzi ks. Grzegorz Piekarz, dyrygent tarnowskiego chóru oraz dyrektor Wydziału Muzyki Kościelnej Kurii Diecezjalnej w Tarnowie (w latach 1996-99 wikariusz parafii św. Pawła Apostoła w Bochni, założyciel Dziewczęcego Chóru Parafialnego Puellae Sancti Pauli oraz pomysłodawca zbudowania nowych organów Riegera w tutejszym kościele). Dodajmy, że w przygotowaniu chóru brała udział również Agnieszka Stańczyk z Zespołu Szkół Muzycznych w Tarnowie.
Opracowane przez artystów Completorium, czyli modlitwa wieczorna Kościoła jest dziełem kapłana, muzyka i wybitnego polskiego kompozytora Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego (ok. 1665-1734). Twórczość Gorczyckiego odczytuje się poprzez pryzmat jego kapłaństwa i pełnionych funkcji kościelnych, do których przede wszystkim należała rola kapelmistrza kapeli katedralnej na Wawelu. W Katedrze Wawelskiej do dziś widnieje pośmiertna tablica pamiątkowa, na której uhonorowano go tytułem — "klejnot kapłaństwa". Gorczycki tworzył muzykę o charakterze religijnym, komponował utwory w stylu a cappella, czerpiąc obficie z chorału gregoriańskiego. W jego dorobku są również kompozycje wokalno-instrumentalne i pieśni. Jak twierdzą znawcy tematu — wpisujące się w okres późnego baroku dzieła G. G. Gorczyckiego cechuje bogata melodyka i mistrzowska umiejętność operowania nowoczesnymi wówczas technikami kompozytorskimi.
COMPLETORIUM jako forma liturgiczna stanowi część składową modlitwy brewiarzowej. Ślady tej modlitwy można spotkać już w czwartym stuleciu. Od IX w. posiadała ona już cztery psalmy. Za czasów Gorczyckiego składało się ono z: Jube Domne wykonywane przez lektora, Noctem quietatem, Lectio brevis, werset Adiutorium, Pater noster wraz z konfesją i absolucją. Właściwą część komplety zaczynała antyfona Miserere, po której następowały psalmy: 4, 31, 91 i 134, hymn Te lucis, capitulum, reponsorium breve In manus tuas, werset Custodi nos oraz antyfona Salva nos do kantyku Nunc dimittis. Modlitwy oraz oracja Visita z antyfoną maryjną kończyły kompletę.
Completorium Gorczyckiego jest formą wokalno-instrumentalną napisaną w technice koncertującej, w fakturze polifonicznej umiejętnie przeplatanej fakturą homofoniczną. Kompozytor umiejętnie eksponuje głosy solowe, duety, tercety, aż do pełni brzmienia chóralnego. Obsadę tego dzieła stanowią: Canto, Alto, Tenore, Basso, 2 Violini, 2 Clarini ad libitum et Basso pro organo.