Kategoria: Kultura
Opublikowano: 2013-04-02 22:05:14 przez system

Festiwal Off Plus Camera w bocheńskim kinie

<html />

Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Off Plus Camera to jedno z najważniejszych wydarzeń na kulturalnej mapie nie tylko Krakowa, ale całej Polski. W tym roku festiwal zagości również w bocheńskim kinie Regis (13 - 20 kwietnia) w ramach projektu "Оff Plus Camera w Twoim mieście".

Publiczność kina Regis oraz 11 innych, na terenie całego regionu Małopolski po raz pierwszy w Polsce będzie miała możliwość zobaczenia tych samych obrazów festiwalowych, które prezentowane są w Krakowie.

Dodatkową wartością będę transmisje live spotkań z reżyserami (Costa-Gavras, Lech Majewski) oraz bezpośrednia transmisja panelu dyskusyjnego (dotyczącego produkcji filmów niskobudżetowych) z kina Mikro w Krakowie.

Harmonogram projekcji:

Eksmisja
13 kwietnia (sobota), godz. 18.00, duża sala
Debiutującemu reżyserowi Filipowi Antoniemu Malinowskiemu udała się rzadka sztuka: stworzył film jednocześnie osobisty i uniwersalny. Maria i Tadeusz Malinowscy to para emerytowanych archeologów, będących zarazem dziadkami reżysera. Przejmująca historia rodzinna jest zapisem dokonujących się w Polsce przemian społeczno- ekonomicznych, ale także świadectwem radykalnej zmiany mentalności, którą najtrudniej zaakceptować przedstawicielom starszego pokolenia.

Camera On - transmisja live z Muzeum Sztuki Współczesnej Mocak w Krakowie - spotkanie z reżyserem Costa-Gavrasem
13 kwietnia (sobota), ok. godz. 20.00, duża sala
Costa-Gavras - grecki reżyser i scenarzysta, obsypywany nagrodami na całym świecie, na swoim koncie ma już statuetki z prawie każdego krańca globu. Rozpoczął karierę w latach 60-tych i już wtedy dał się poznać, jako wybitny obserwator, krytyk i twórca kina politycznego.
Nakręcił m.in. „Przedział morderców” (1965), „Z” (1969) - kryminał polityczny nagrodzony dwoma Oscarami, czy „Stan oblężenia” (1972). Za swój dramat „Zaginiony” (1982) o przewrocie militarnym w Chile otrzymał Złotą Palmę. W 1989 roku nakręcił „Pozytywkę”, w której jedną z ról zagrała Elżbieta Czyżewska. Costa-Gavras ma również na koncie rewelacyjną „Małą Apokalipsę” (1993), adaptację powieści Tadeusza Konwickiego. Do jego najnowszych dzieł należą m.in. „Miejski obłęd” (1997) z Dustinem Hoffmanem i Johnem Travoltą, „Amen” (2002) z Mathieu Kassovitzem w roli jezuity pomagającego niemieckiego oficerowi w czasie II Wojny Światowej oraz „Żądzę bankiera” (2012), którego polska premiera będzie miała miejsce na tegorocznym festiwalu.

Spaghetti Story
14 kwietnia (niedziela), godz. 19.00, duża sala
Napisany i wyreżyserowany przez Ciro de Caro film jest jak powiew świeżego powietrza: pełen radości i prawdy jednocześnie. Ta pogodna, zabawna a zarazem zaskakująco poważna historia opowiada o czwórce młodych Włochów, marzących o odmianie własnego życia. Valerio i Kookie wyglądają wielkiej szansy – pierwszy w świecie aktorskim, drugi w świecie pieniądza. Giovanna i Serena udają, że są dorosłe, podczas gdy tak naprawdę nie odważyły się jeszcze żyć. Nagłe skrzyżowanie dróg z Mei Mei, młodą prostytutką z Chin, błyskawicznie odmienia sytuację całej paczki.

Panel dyskusyjny: "Jak zrobić film bez pieniędzy i odnieść sukces?"
15 kwietnia (poniedziałek), godz. 18.00, duża sala
Filmy niskobudżetowe i niezależne wydają się mieć wiele wspólnego. Nowe technologie z pewnością ułatwiły filmowcom proces realizacji produkcji, co nie oznacza jednak, że wszystkie problemy zniknęły. Niezmiennie, w przypadku realizacji niskobudżetowych filmów fabularnych, filmowcy stawiają czoła wciąż tym samym, jak się okazuje, wyzwaniom . W większości przypadków jest to konieczność, w niektórych zaś wybór realizatorów. Co sprawia zatem, że niektóre produkcje skazane są na odwieczny kompromis finansowy a co wpływa na świadome minimalne wykorzystanie środków? Podczas spotkania zaproszeni eksperci podzielą się swoim doświadczeniem i odpowiedzą na pytania młodych twórców zgromadzonych na widowni.

White reindeer
15 kwietnia (poniedziałek), godz. 19.30, duża sala
Film Zacha Clarka przywołuje poetykę melodramatów z lat pięćdziesiątych. Suzanne wraz ze swym mężem wprowadza się do nowo zakupionego domu. Wszystko byłoby perfekcyjne, gdyby nie… śmierć małżonka natychmiast po przeprowadzce. Świeżo owdowiała Suzanne musi oswoić się z nową sytuacją.

Play dead
16 kwietnia (wtorek), godz. 19.00, duża sala
Film Shade'a Rupe'a i Tellera to przeniesienie na duży ekran przedstawienia. Jako że duża część spektaklu rozgrywała się w ciemności, użyto licznych ujęć z noktowizorem, umożliwiającym podglądanie tego, co umykało publiczności teatralnej. Teller, słynny członek duetu magicznego Penn & Teller, połączył siły z iluzjonistą Toddem Robbinsem z Coney Island, by wspólnie stworzyć mieszankę prawdziwych opowieści i rozkoszy najprawdziwszej grozy.

W sypialni
17 kwietnia (środa), godz. 19.00, duża sala
Debiut fabularny Tomasza Wasilewskiego. Przedstawia historię czterdziestoletniej Edyty, kobiety po przejściach, która przeprowadza się do stolicy i układa swoje życie na nowo. To kino, które nie daje widzowi prostych odpowiedzi, a główną rolę odgrywają w nim emocje. Wasilewski stawia gorzką diagnozę współczesnej rzeczywistości, którą przepełnia pustka i poczucie bezsensu.

The unspeakable act
18 kwietnia (czwartek), godz. 18.00, duża sala
Napisany i wyreżyserowany przez mieszkającego w Nowym Jorku Dana Sallitta film jest nienachlanym, zabawnym i odważnym zarazem portretem społecznie zakazanego seksualnego marzenia, z którym zmaga się główna bohaterka. Olśniewająca rola Tallie Medel ukazuje skomplikowane życie wewnętrzne głównej postaci, którą obserwujemy w najróżniejszych sytuacjach: od rodzinnych kolacji po trudne sesje psychoanalityczne.

Camera on - transmisja live z Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie - spotkanie z reżyserem Lechem Majewskim
18 kwietnia (czwartek), godz. 20.00, duża sala
Lech Majewski - urodzony w Katowicach reżyser filmowy i teatralny, poeta, pisarz i malarz. Absolwent warszawskiej ASP oraz łódzkiej filmówki, gdzie ukończył studia z zakresu reżyserii filmowej. Członek Gildii Reżyserów Amerykańskich oraz Europejskiej Akademii Filmowej.
Jego debiut fabularny „Rycerz” z 1980 roku został doceniony w Wielkiej Brytanii i USA. Do Anglii filmowiec wyemigrował w 1981 roku, gdzie rozpoczął produkcję sztuk teatralnych z równie wielkim sukcesem co filmy fabularne. Kolejnym przystankiem w karierze i życiu artysty były Stany Zjednoczone, gdzie reżyser zrealizował „Lot świerkowej gęsi” na podstawie własnej powieści „Kasztanaja”. W 1986 roku wraz z Ronaldem Biggsem, napisał scenariusz do filmu „Więzień Rio”. W 1990 roku przeniósł się do Los Angeles, gdzie współpracował ze studiem Davida Lyncha. W 1993 roku Majewski wyreżyserował spektakl opery „Król Ubu” Krzysztofa Pendereckiego. Opera wystawiana była na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi. Spektakl zyskał uznanie krytyki oraz zdobył Złotą Maskę za najlepszy spektakl sezonu oraz Złotego Orfeusza Warszawskiej Jesieni w 1994 roku. W 1996 roku Lech Majewski wraz z Józefem Skrzekiem skomponował muzykę i libretto do autobiograficznej opery „Pokój saren”, której premiera odbyła się w Operze Śląskiej. Tym samym artysta stał się również kompozytorem. Jego ostatni film fabularny z roku 2010 „Młyn i krzyż” jest adaptacją książki Michaela Gibsona poświęconej obrazowi „Droga Krzyżowa” autorstwa Pietera Bruegla. Film zdobył uznanie polskich i zagranicznych widzów oraz krytyków. Spektakle, obrazy, filmy i książki realizuje w Polsce, USA, Brazylii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, na Litwie i we Włoszech. Wszystkie jego dzieła zawierają ukryte pierwotne, często nie dostrzegalne na pierwszy rzut oka znaczenia. Wciąż w podróży, w kwietniu Lech Majewski przyjedzie do Krakowa przewodniczyć międzynarodowemu jury Konkursu Głównego Wytyczanie Drogi festiwalu Off Plus Camera.

Redlegs
19 kwietnia (piątek), godz. 19.00, mała sala
Produkcja Brandona Harrisa to opowieść o trzech starych kumplach, którzy spotykają się po śmierci czwartego członka paczki. Zmuszeni przez sytuację, odkrywają, kim byli jako młodzi koledzy, a także próbują zrozumieć, kim stali się, wchodząc w dorosłość. Osobisty styl, świetne aktorstwo i kamera prowadzona z ręki czynią Сedlegs・rodzajem emocjonalnego roller-coastera.

Petunia
20 kwietnia (sobota), godz. 19.00, mała sala
Film Asha Christiana to czarna komedia opowiadająca o tym, jak życie bywa nieprzewidywalne. Nowojorska rodzina musi poradzić sobie z obawami dotyczącymi wszelkich rodzajów miłości - siostrzanej, małżeńskiej i braterskiej. Tytułowa Petunia stara się rozwiązać problemy swoich braci, co wielokrotnie okazuje się trudniejsze, niż moglibyśmy się spodziewać.


Cena biletów na pojedynczy seans: 10 zł.
Transmisje wstęp wolny.
Rezerwacje biletów: tel. 14 611 69 35 w.27 (na pół godziny przed pierwszym seansem), email: kinoregis@bochnia.pl
Szczegółowe opisy filmów festiwalowych: <http://www.mskc.pl/kino/bochnia/regis/w/aktualnosci/offcamera>
Więcej o festiwalu: <http://www.offpluscamera.com>