Debata oksfordzka o Żołnierzach Wyklętych
„Walka Żołnierzy Wyklętych miała sens” – tak brzmiał tytuł debaty oksfordzkiej, przeprowadzonej 1 marca w Zespole Szkół nr 1 w Bochni pomiędzy reprezentacja tej szkoły a reprezentacją I Liceum Ogólnokształcącego w Bochni.
Gospodarzy reprezentował 4-osobowy zespół w składzie: Weronika Wrona, Piotr Maciejowski, Paweł Struzik i Mateusz Leśniak, których przygotowywał nauczyciel historii Marcin Kwiatek (jednocześnie pomysłodawca debaty), natomiast drużyna ich adwersarzy z I LO wystąpiła w składzie: Szymon Klejdysz, Dawid Chrzan, Filip Rudnik i Hubert Janik. Marszałkiem (moderatorem) debaty był nauczyciel I LO, Jan Witek.
Tezy, zawartej w tytule debaty, broniła drużyna z I LO, natomiast reprezentanci „Mechanika” starali się ją obalić. Osią sporu stała się interpretacja słowa „sens”, jaki swej walce starali się nadać żołnierze antykomunistycznego podziemia zbrojnego.
Młodzi ludzie z obu szkół wykazali się sporą wiedzą na temat spraw, o których debatowali, a także umiejętnością argumentacji i obrony swych racji. Trzyosobowe jury, które stanowili: Agnieszka Gicala – kierownik bocheńskiego Oddziału Archiwum Narodowego w Krakowie, Grzegorz Jeżowski – kustosz Muzeum Historycznego Miasta Krakowa oraz Ireneusz Sobas ze Starostwa Powiatowego w Bochni miało trudny orzech do zgryzienia, czego wynikiem był niejednomyślny werdykt, dający zwycięstwo w debacie drużynie z I LO.
Sama debata została poprzedzona programem artystycznym w wykonaniu uczniów „Mechanika”, przygotowanych przez nauczycielkę tej szkoły, Agnieszkę Morawiec, osnutym na bazie rozkazu gen. Okulickiego, rozwiązującego szeregi AK oraz wykładem Grzegorza Jeżowskiego, zatytułowanym ”Krakowscy Wyklęci”.