Balkan Playground - do obejrzenia w Kowalsky Gallery
Balkan Playground jest klasycznym projektem “on the road” - czyli fotograf w drodze. Jest to fotograficzny esej bez liniowej narracji. Aparat jest narzędziem do poznania otaczającego świata i napotkanych ludzi. To wrażliwość fotografa i jego umiejętności są filtrem, który destyluje przedstawiony świat odbiorcy. W ten sposób zamyka się twórczy trójkąt pomiędzy bohaterem/obiektem - artystą - odbiorcą. To właśnie odbiorca jest ostatnim i bardzo ważnym elementem tej układanki. "Michał Korta, doświadczony i nagradzany fotograf wyruszył w drogę bez konkretnego celu i daty powrotu. Chciał zobaczyć Bałkany i chciał pozwolić im na siebie oddziaływać podczas ponad dwumiesięcznej podróży" - czytamy w zaproszeniu.
"Szukam nowej definicji Bałkanów. Tak jak na przestrzeni ostatnich siedemdziesięciu lat klasycy fotografii, przemierzając Amerykę, tworzyli jej subiektywny obraz, tak ja dziś przemierzam stany zjednoczone Bałkanów, sprawdzając czy wciąż da się opisywać świat jako fotograf w drodze. Bałkany są miejscem szczególnym, charakteryzuje je różnorodność kultur, religii, narodowości, stanowiąca rodzaj pomostu między Azją i Europą, cywilizacją wschodu i zachodu, chrześcijaństwem i islamem. Przedstawiam Wam Bałkany doby transformacji.” - pisze autor zdjęć.
Projekt Balkan Playground jest powolnym esejem fotograficznym o bałkańskich krajach doby transformacji. Jako indywidualne wystawy był pokazywany m.in. w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie czy na festiwalu PhEST we Włoszech. Był również publikowany w wielu magazynach, a portal Art Verseed nazwał autora jednym z najciekawszych fotografów z Europy środkowowschodniej. Album Balkan Playground był nominowany wśród najlepszych książek fotograficznych na Grand Press Photo 2018.
W towarzyszącym projektowi tekście bośniackiego pisarza Miljenko Jergovicia pod tym samym tytułem czytamy:
"Bałkany to kulturowo-historyczny i czasowy palimpsest. Codzienność Bałkanów toczy się na stronicach tego palimpsestu i według jego zasad. Bałkany żyją w wielu cywilizacjach i w różnych osiach czasu jednocześnie. I oczywiście nie są tego świadome. Warstwy bałkańskiej historii, różnych tożsamości, osi czasu i wzorców cywilizacyjnych od stuleci fascynują tych, którzy po Bałkanach wędrują, a nie są Bałkańczykami, ponieważ mogą zobaczyć tu podwójny, poczwórny, siedmiokrotny obraz, dla Bałkańczyka niewidoczny, bo rozumie go samoistnie, a innego obrazu świata nie zna.”
BALKAN PLAYGROUND
Michał Korta
Kowalsky Gallery
ul.. Kowalska 11
Wystawa potrwa do 30.06.2022