6. Festiwal Tańców Kobiecych "Kobiety i żywioły"
<html />
W dniach 15-17 lutego w Bochni odbędzie się 6. Festiwal Tańców Kobiecych "Kobiety i żywioły" z udziałem światowej sławy gwiazdy tańca orientalnego Isidory Bushkovski.
Tematem Festiwalu są żywioły. Żywioły to metafory dające dostęp do głębszych, bardziej wyrazistych aspektów tańca. Żywioł jako symbol i motyw przewodni tańca pozwala zwracać uwagę na jakość ruchu i to, skąd tancerka go wydobywa. Warsztaty te uczą ekspresji i stylizacji przy użyciu obrazowania czerpanego z żywiołów: ziemi/drewna, powietrza/przestrzeni, ognia, wody i metalu. Uczestniczki nauczą się wykorzystywać te elementy oddzielnie, ale i łączyć je w twórczych kombinacjach.
Festiwal obejmuje 3 dni (15-17 lutego - łącznie 16 godzin) warsztatów tańca orientalnego, przeznaczonych dla kobiet – tancerek posiadających umiejętności na poziomie średniozaawansowanym i zaawansowanym, a także wspólne spotkanie z gwiazdą festiwalu podczas imprezy orientalnej dla wszystkich uczestniczek.
|
Wszystkie warsztaty odbywają się w dużej sali lustrzanej Miejskiego Domu Kultury w Bochni, który jako współorganizator jak zawsze gości festiwal u siebie.
Festiwal znajduje swoje podsumowanie i zakończenie w formie wielkiego pokazu tańca, na którym wystąpi przede wszystkim Isidora Bushkovski w kilku tańcach solowych, a także uczestniczki festiwalu w tańcach solowych i zespołowych. Zatańczy również bocheński Zespół Tańca Orientalnego Amar i grupa kobiecych tańców w kręgu prowadzone przez Agnieszkę Gicalę przy MDK w Bochni. W tańcu finałowym pokażą się wszystkie uczestniczki pod kierunkiem Isidory Bushkovski, która ten taniec poprowadzi.
Pokaz tańca będzie mieć miejsce w Oratorium św. Kingi w niedzielę 17 lutego o godzinie 16. Potrwa około półtorej godziny. Idea wspólnego tańczenia na finałowym pokazie to myśl przewodnia wszystkich bocheńskich festiwali – zarazem podsumowanie tanecznej pracy uczestniczek i nagroda dla nich wszystkich, jaką jest szansa zatańczenia u boku gwiazdy festiwalu.
Zgodnie z ideą festiwalu Tańców Kobiecych, jaką jest wspólne tańczenie i dzielenie się tańcem, dla widzów wstęp na pokaz tańca jest wolny.
Tematyka warsztatów:
piątek 15 lutego – techniki tańca:
-
technika tańca 1: wielkie spódnice
opis: warsztat pokazuje dynamikę pracy ze spódnicą w tańcu. Obejmuje kreatywne sposoby owijania się w nią, kiedy nie jest potrzebna, kopnięcia i inne ruchy nóg sprawiające, by spódnica fruwała oraz cały repertuar efektownych ruchów spódnicą trzymaną w rękach. Część warsztatu poświęcona jest technikom obrotów i wirowania ze spódnicą. -
technika tańca 2: wężowe ruchy
opis: warsztat obejmuje wężowe ruchy korpusu ciała, koliste ruchy bioder i klatki piersiowej, a także inspirowane sylwetką węża pozy taneczne oraz wariacje wężowych ruchów ramion. Wzorcem dla tego warsztatu jest ciało węża, nie tylko w aspekcie technicznym, ale i jako inspiracja artystyczna – staramy się posiąść siłę węża, zrzucić starą skórę i odrodzić się, by odkryć własne, unikalne piękno. -
technika tańca 3: taniec na ziemi
opis: zmysłowa sztuka tańca na ziemi opiera się na naszej sile i giętkości. Nauczymy się technik budowania tych mięśni, które dają wsparcie konieczne przy efektownych pozach i trickach, jak i technik rozciągania niezbędnych do płynnej zmiany pozycji. Warsztat obejmuje: sposoby schodzenia na podłogę i podnoszenia się, ruchy w bocznym ułożeniu ciała, czołganie się, wygięcia do tyłu oraz niektóre specjalne tricki, w tym zasady bezpieczeństwa. Uczestniczenie w konkretnych ćwiczeniach zależy od ograniczeń w ciele danej uczestniczki. Taniec na ziemi nie jest zarezerwowany wyłącznie dla młodych i giętkich – omówione zostaną alternatywy dla osób z urazami kręgosłupa i kolan. Każdy taniec na ziemi może być zmysłowy, uwodzicielski lub uduchowiony!
sobota 16 lutego – żywioły w tańcu:
-
część 1: ziemia i powietrze
opis: podstawą ruchu jest nasze połączenie z ziemią, wpływ grawitacji na nasz kształt fizyczny i naturalną mechanikę ciała. Zaczniemy od znalezienia własnego ugruntowania i centrum równowagi i zbadamy podstawy ruchu przy pomocy metafory zakorzeniania, kiełkowania, wzrostu, rozkwitu i umierania. Kolejny etap to działanie wbrew grawitacji – oddech, uwolnienie, zawieszenie, wzlot, poddanie się będą stanowić motywy tańca „z duszą”. -
część 2: ogień i woda
opis: ogień to żywioł, który przekształca żywioły drewna i powietrza w energię. Jest wzorem silnych i dynamicznych ruchów i odważnej, nieskrępowanej ekspresji. Temu tańcowi towarzyszy muzyka poruszająca emocje, niosąc element catharsis, czyli oczyszczenia. Taniec ognia wyzwala eksplozję emocji poprzez ciało – emocji rozpaczy, uniesienia i gniewu, z którymi utożsamia się również nasza publiczność. Ogień ujarzmia woda – spokojna powierzchnia jeziora lub fale oceanu, wyrażane przez wszystkie falujące i koliste ruchy ciała. Woda znajduje w żywiołach ziemi i przestrzeni ścieżki najmniejszego oporu – a płynne ruchy tancerki naśladują tę jej cechę. -
część 3: metal + łączenie żywiołów
opis: metal to ostatni, najbardziej rygorystyczny żywioł, wykorzystujący cechy wszystkich poprzednich. Ma ciężar, napięcie i siłę nawet w płynnej postaci. To męski odpowiednik kobiecej ziemi. Taniec inspirowany metalem charakteryzuje precyzja ruchu, wymagająca kontroli drobnych mięśni (techniki izolacji, pops, locks) przy jednoczesnym utrzymaniu płynnego oddechu i równowagi, tak by taniec nie był mechaniczny. Metal ma w sobie element intencji – chęć pokazania się lub ukrycia: to nasza biżuteria, ale i maska lub zbroja. Będzie wykorzystany do elementów show w tańcu.
Ostatnia godzina warsztatu to zestawienie i porównanie wszystkich żywiołów jako odmiennych inspiracji tanecznych i muzycznych, tak by nauczyć się łączyć je w dynamicznym tańcu lub wykorzystywać oddzielnie.
niedziela, 17 lutego
choreografia: żywiołowe spódnice
Spódnicowa choreografia wykorzystująca zwłaszcza techniki z warsztatów „Wężowe ruchy” i „Wielkie spódnice”. W tańcu tym powolne, wężowe ruchy przechodzą transformację w szaleństwo fruwających spódnic i włosów.
Jak zawsze, tę niedzielną choreografię wszystkie chętne uczestniczki warsztatu zatańczą razem z Isidorą Bushkovski podczas pokazu tańca, zamykającego festiwal.