Uczyli się bawiąc
Od 25 kwietnia w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 4, w obecnej klasie II a, realizowany był przez Natalię Wnękowicz projekt edukacyjny "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy".
Celem zajęć, w których uczestniczyło 26 uczniów, było rozwijanie aktywności, umiejętności, zdolności i wiedzy uczniów poprzez stymulowanie inteligencji językowej, matematyczno-logicznej, wizualno-przestrzennej, ruchowej, przyrodniczej, muzycznej, interpersonalnej i intrapersonalnej.
W maju uczniowie zostali zdiagnozowani, a od września uczestniczyli w 50 zajęciach dodatkowych. Tematykę zajęć nauczyciel wymyślał sam, dostosowując ją do zainteresowań i potrzeb dzieci.
W rozwijaniu inteligencji pomagały ciekawe pomoce dydaktyczne, stosowanie różnorodnych metod aktywizujących. Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach. Aktywnie, twórczo i z dużym zaangażowaniem pracowały w Ośrodkach Zainteresowań. Przygotowywały scenki dramowe, wykonywały gry planszowe, różnorodne książeczki, plakaty, krzyżówki, rebusy, prace plastyczne. Chętnie grały na instrumentach muzycznych, grały w gry planszowe, gry zręcznościowe, słuchały bajek, układały puzzle, mozaiki. Tematyka zajęć była różnorodna. Między innymi były zajęcia o jesieni, o Disneylandzie, o zwierzętach, o guzikolandii, o bajkolandii, balonowy raj, gazetomania, kraina Miki-Mola i inne. Największą popularnością cieszyły się zajęcia ruchowe, zabawy z chustą animacyjną oraz teatrzyki kukiełkowe.
Zajęcia zakończyły się prezentacją efektów pracy. Prezentacja miała miejsce 15 grudnia w świetlicy szkolnej. Uczniowie przedstawili inscenizację "Zamieszanie w krainie bajek".
Większość dialogów do tego przedstawienia uczniowie napisali sami. Samodzielnie też przygotowali układy taneczne . Całość dekoracji, stroje,
w których występowali i zaproszenia, zostały także wykonane przez samych uczniów. Po przedstawieniu dzieci zagrały marsza na instrumentach muzycznych oraz wykonały taniec z chustą animacyjną do utworu A. Vivaldiego "Jesień".
W prezentacji uczestniczyła dyrekcja szkoły: Barbara Krakowska i Maria Gałczyńska oraz rodzice uczniów klasy drugiej. Prezentacja zakończyła się rozdaniem dzieciom pacynek Myszek, a następnie została również przedstawiona klasom pierwszym. Dzięki realizacji projektu "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" uczniowie mogli rozwijać swoje zainteresowania, uczyli się współpracy w grupie. Poprzez inteligencje dominujące mogli rozwijać inteligencje słabsze. Dzieci nieśmiałe stały się bardziej otwarte, inne zaś ujawniły swoje talenty aktorskie, sprawnościowe, czy matematyczne.
Nauczyciel miał możliwość dokładnego zdiagnozowania uczniów, wzbogacił swój warsztat pracy, poznał inny sposób pracy z dziećmi, poszerzył swoją wiedzę.
Szkoła zyskała pięknie urządzoną salę oraz bogaty zestaw pomocy dydaktycznych, które mogą być wykorzystywane przez inne dzieci.