Recital muzyki dawnej
Niedziela Palmowa w Lipnicy Murowanej to unikalna okazja, by poznać prawie wszystkie skarby tej maleńkiej, ale bardzo urokliwej gminy. Dla wytrawnych melomanów Lipnica jest znana nie tylko z gigantycznych palm, ale również z pozytywu szkatulnego ? unikalnego XVIII wiecznego instrumentu organowego. Lipnicki pozytyw szkatulny jest jednym z siedmiu sprawnych tego typu instrumentów.
Ze względów bezpieczeństwa pozytyw szkatulny nie jest przechowywany w kościele św. Leonarda. Na co dzień turyści zwiedzający świątynię mogą jedynie zobaczyć fotogramy przedstawiające wygląd instrumentu. Jedną z niewielu okazji do tego, by posłuchać brzemienia tego instrumentu są organizowane od kilku lat koncerty w kościele Św. Leonarda.
5 kwietnia o godz. 14.30 w trakcie 51. Konkursu Lipnickich Palm i Rękodzieła Artystycznego im. Józefa Piotrowskiego zorganizowany zostanie recital muzyki dawnej. Każdy, kto przybędzie w tym czasie do lipnickiej świątyni będzie mógł posłuchać koncertu Dariusza Bąkowskiego - Kois - Prodziekana Wydziału Instrumentalnego AM w Krakowie, który zaprezentuje utwory autorstwa barokowych mistrzów muzyki organowej.
Program
5 kwietnia 2009, Lipnica Murowana, kościół św. Leonarda Recital muzyki dawnej na XVII-wiecznym pozytywie szkatulnym w ramach 51. Konkursu Palm Wielkanocnych
GIROLAMO FRESCOBALDI
Toccata Prima / Secondo Libro di Toccate
JOHANN PACHELBEL
Praeludium et fuga in e
Praeludium in G
Praeludium in g
Toccata in C
Fantasia in C
Ricercar in c
Fuga in C
PABLO BRUNA
Tiento de falsas de 2° tono
FRANCISCO CORREA DE ARAUXO
XXIX Quinto tiento de medio registro de tiple de 7° tono
JOHANN PACHELBEL
Toccata et fuga in B
Praeludium in Es
Fuga in C
Praeludium in a
Praeludium in A
Fantasia in d
Praeludium et fuga in d
Fuga in D
Fuga in F
Dariusz Bąkowski-Kois - urodzony w 1973, ukończył krakowską PSM II st. w klasach organów i klawesynu, a następnie Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Józefa Serafina (2000, dyplom z wyróżnieniem). Jest laureatem kilku konkursów krajowych i międzynarodowych, m.in. V Międzynarodowego Konkursu Organowego im. F. Schuberta w Cremolino (Włochy 2001, III nagroda i brązowy medal).
Prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą: występował we Francji, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Włoszech, a także w Brazylii (jako pierwszy polski organista, na zaproszenie Konsulatu Generalnego RP w São Paulo). W latach 2001-2007 ściśle współpracował z zespołem Capella Cracoviensis, realizując w ramach licznych koncertów partie solowe, a także organo obbligato czy basso continuo.
Uczestniczył w kilkudziesięciu mistrzowskich kursach interpretacji muzyki organowej, klawesynowej, gry na klawikordzie, pianoforte oraz realizacji basso continuo. Specjalizację w zakresie wykonawstwa francuskiej neoromantycznej symfoniki organowej odbył w ramach studiów podyplomowych w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie pod kierunkiem prof. Magdaleny Czajki (2002/2003). Studia podyplomowe kontynuował (2003/2004) w Konserwatorium Wiedeńskim (obecnie: Privatuniversität Wien) w klasie organów Thomasa Schmögnera (także na Wydziale Muzyki Dawnej, z zakresu gry na klawikordzie oraz pianoforte).
W 1997 ukończył studia historyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim, a w 2002 doktoryzował się na Wydziale Historycznym UJ. Od 1999 jest pracownikiem Katedry Organów Akademii Muzycznej w Krakowie (od 2006 — w stopniu doktora habilitowanego sztuk muzycznych). W kadencji władz Uczelni 2008-2012 pełni obecnie funkcję Prodziekana Wydziału Instrumentalnego AM w Krakowie.