Rada przyjęła uchwałę w sprawie budżetu obywatelskiego
Podczas sierpniowej (27 VIII) sesji Rady Miasta radni zagłosowali za przyjęciem uchwały w sprawie budżetu obywatelskiego.
Do uchwalenia projektu, podczas obrad, namawiał radnych Andrzej Koprowski, asystent burmistrza Bochni. - Projekt tego regulaminu przeszedł już bardzo długą drogę. Ustalone zostało, że regulamin ten będzie ewoluował, bo życie dopiero nam pokaże, gdzie dokonać jakichś zmian, gdzie doprecyzować – stwierdził asystent włodarza miasta.
Zdanie przedmówcy poparł Eugeniusz Konieczny. - Wszyscy jesteśmy chyba troszkę przemęczeni kwestią budżetu obywatelskiego. Dajmy się mu narodzić, a później w praktyce będzie on weryfikowany – zaznaczył radny.
W podobnym tonie wypowiedział się również radny Marek Gruca. - Trzeba dać budżetowi wystartować. Zaczynamy coś nowego, piękną inicjatywę, gdzie zarządy osiedli mogą umiejętnie wykorzystywać pieniądze na rzecz dobra wspólnego – mówił podczas sesji.
Ostatecznie za przyjęciem uchwały w sprawie budżetu obywatelskiego Bochni zagłosowali wszyscy radni, za wyjątkiem Zbigniewa Włosińskiego, który wstrzymał się od głosu.
Chronologia działań dot. Budżetu Obywatelskiego Miasta Bochnia: (źródło: bochnia.eu)
-
W odpowiedzi na oczekiwania społeczne dot. większego udziału obywateli w decydowaniu na jakie działania samorządu ma być przeznaczona część środków finansowych , na przełomie września i października 2014r podczas cyklu zebrań osiedlowych, prezentowana jest propozycja budżetu dla osiedli w podziale po 50 tys. zł na każde z nich. W sumie daje to kwotę 700 tys. zł. Propozycja zgłoszona przez burmistrza, pod nazwą „Budżet Obywatelski” spotyka się z ogólną aprobatą mieszkańców obecnych na zebraniach, w tym Zarządów Osiedli.
-
Wrzesień 2014 do lutego 2015 – pierwsze doniesienia medialne rozpoczynają się szeroką dyskusję na portalach internetowych, przede wszystkim dotyczące formy BO zaproponowanej przez burmistrza. Generalnie, prezentowane założenia określane są jako zbyt proste i nie spełniające wielu zasad BO ugruntowanych w innych miastach. Wytykany jest przede wszystkim brak możliwości głosowania przez mieszkańców nad projektami i oddanie decyzji w ręce Zarządów Osiedli.
-
26 luty 2015 – burmistrz biorąc pod uwagę liczne głosy krytyki na wprowadzone w 2015 r. rozwiązania, zakreślając wstępnie ramy prac nad BO, zwraca się do Radnych Miasta Bochni listem o powołanie Komisji Doraźnej, która poprzez szerokie konsultacje społeczne wypracowałaby taki model BO, który najlepiej spełniłby oczekiwania mieszkańców.
-
Połowa marca 2015 - wobec braku odpowiedzi na propozycję powołania Komisji Doraźnej, lub przedstawienia innej możliwości działań, burmistrz zleca przygotowanie projektu regulaminu BO w UM.
-
Kwiecień 2015 – projekt regulaminu BO jest prezentowany na poszczególnych komisjach problemowych RM (oprócz Komisji ds. Finansów) i zgłoszony pod obrady RM. Komisja ds. Finansów zgłasza szereg uwag, sprowadzających się do ogólnych stwierdzeń o dużej komplikacji regulaminu i braku opinii radcy prawnego jednocześnie postulując o zdjęcie z porządku obrad niedopracowanego projektu.
-
30 kwietnia 2015 – projekt uchwały o regulaminie BO zostaje wycofany z porządku obrad.
-
Maj 2015 – projekt regulaminu zostaje rozesłany do członków Komisji ds. Finansów z prośbą o przedstawienie uwag do jego zapisów. Po ich otrzymaniu oraz uwzględnieniu większości uwag i poprawek, projekt zostaje ponownie przesłany członków Komisji ds. Finansów. Nowych uwag brak.
-
1 czerwca 2015- wobec zagrożenia niewykonania BO na rok 2016 w pełnej formule, burmistrz wysyła zaproszenie do szerokiej konsultacji społecznej (radni, Zarządy Osiedli, przedstawiciele mediów, NGO, chętni mieszkańcy) projektu BO, proponując panel dyskusyjny w siedzibie UM, w dniu 9 czerwca.
-
9 czerwca 2015 - podczas spotkania w którym uczestniczyło kilku radnych - przedstawiciele Zarządów Osiedli, mediów, NGO i miasta - projekt regulaminu BO zostaje poddany mocnej krytyce, jako zbyt skomplikowany. Przyjęto, że przed następnym spotkaniem zostanie przygotowany i rozesłany drogą @-mailową, projekt dużo prostszy i bardziej przejrzysty.
-
Na kolejnym spotkaniu (panelu) uczestnicy stwierdzili zbyt duże uproszczenie regulaminu. Swój projekt zgłosiła także organizacja NGO i przedstawiciel RM. Po długiej dyskusji nad przedstawionymi propozycjami rozwiązań, powrócono do projektu regulaminu z poprzedniego spotkania jako bazy do dalszych prac.
-
Czerwiec, lipiec 2015 – po czterech spotkaniach wypracowano ogólnie zaakceptowany projekt regulaminu BO, który przedstawiono radcy prawnemu UM, w celu określenia zgodności jego zapisów z obowiązującymi normami prawnymi i ich przejrzystości.
-
31 lipca radca prawny UM przedkłada uwagi do projektu regulaminu. 4 sierpnia po uwzględnieniu uwag radcy, projekt BO (wraz ze skanem uwag) zostaje rozesłany do radnych i uczestników paneli dyskusyjnych dot. BO.
Dalsze działania:
-
Sierpień 2015 – przekazanie projektu BO Komisjom Problemowym RM, prezentacja BO na forum publicznym.
-
27 sierpień – Uchwała RM ws. uchwalenia regulaminu BO
-
Pozostałe działania zgodne z harmonogramem stanowiącym zał. Nr 4 do regulaminu BO.
REGULAMIN BUDŻETU OBYWATELSKIEGO MIASTA BOCHNIA:
I. Założenia ogólne
-
Niniejszy Regulamin obejmuje zasady i działania mające na celu bezpośrednie i aktywne włączenie mieszkańców Bochni w proces tworzenia i wdrażania inicjatyw społecznych.
-
Budżet Obywatelski to środki wyodrębnione w uchwale budżetowej Gminy Miasta Bochnia (zwanej dalej Miastem) i przeznaczone na realizację zadań ogólno-miejskich oraz zadań osiedlowych.
-
Podział środków na zadania ogólno-miejskie i osiedlowe w równych kwotach do dyspozycji poszczególnych 14 osiedli Miasta, jest ustalany przez Burmistrza Miasta stosownym Zarządzeniem.
-
Środki Budżetu Obywatelskiego są przeznaczone na finansowanie zadań wynikających z zapisów art. 7 Ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594).
-
Prezentacja możliwości wynikających z utworzenia Budżetu Obywatelskiego, a także zasad jego wykorzystania prowadzona jest przez Zarządy osiedli i przedstawicieli Urzędu Miasta, w szczególności poprzez spotkania z mieszkańcami na zebraniach osiedlowych. Pełna informacja na temat Budżetu Obywatelskiego jest zamieszczana na stronie internetowej Urzędu Miasta. Bezpośrednie informacje będzie też można uzyskać w Wydziale Promocji i Rozwoju Urzędu Miasta.
II. Projekty
-
Zgłaszanym projektem może być inicjatywa określająca zadanie, które mieści się w katalogu zadań własnych Miasta.
-
Propozycję projektu do zrealizowania w ramach Budżetu Obywatelskiego może zgłosić każdy mieszkaniec miasta Bochnia, który ukończył 16 lat.
-
Koszt zgłoszonego projektu nie może przekraczać kwoty założonej w Budżecie Obywatelskim.
-
Projekt ogólno miejski musi być potwierdzony poparciem co najmniej 60 mieszkańców miasta. W takim przypadku wartość, do jakiej może być finansowany projekt, jest określona kwotą ustaloną dla zadań ogólno-miejskich.
-
Projekt osiedlowy musi uzyskać poparcie co najmniej 25 mieszkańców tego osiedla.
-
Zgłoszenia projektu dokonuje się na formularzu stanowiącym załącznik nr 1 do Regulaminu. Formularz jest dostępny na stronie internetowej Urzędu Miasta oraz w Wydziale Promocji i Rozwoju Urzędu Miasta.
-
Wzór listy poparcia danego projektu stanowi załącznik Nr 2 niniejszego Regulaminu.
-
Do projektu można dołączyć opinie specjalistów dla zakresu danego projektu i w zależności od jego charakteru opinie środowiskowe.
-
Zgłaszający projekt ma prawo do nieodpłatnej pomocy Urzędu Miasta w zakresie oszacowania kosztu inicjatywy, a także określenia uwarunkowań formalno-prawnych.
-
Projekty składa się w Zarządach poszczególnych osiedli lub na dziennik podawczy Urzędu Miasta w terminie określonym Harmonogramem Budżetu Obywatelskiego, stanowiącym załącznik nr 4 niniejszego regulaminu.
-
Projekty zgłaszane w poszczególnych osiedlach po formalnej weryfikacji, są niezwłocznie przekazywane przez właściwe Zarządy Osiedli do Wydziału Promocji i Rozwoju Urzędu Miasta.
-
Informacja o projektach osiedlowych zgłoszonych do Urzędu Miasta jest udostępniana właściwym Zarządom Osiedli.
III. Weryfikacja projektów
-
Sprawdzenia wszystkich złożonych projektów pod względem formalno-prawnym dokonuje Urząd Miasta Bochnia.
-
W razie wątpliwości Urząd Miasta Bochnia kontaktuje się ze zgłaszającym w celu usunięcia wad formalnych lub uzupełnienia wniosku.
IV. Prezentacja projektów
-
W terminie określonym w harmonogramie, Wydział Promocji i Rozwoju Miasta ogłasza wykaz wszystkich zgłoszonych i spełniających wymogi formalno-prawne projektów wraz z ich treścią i załącznikami w podziale na projekty osiedlowe i ogólno-miejskie. Wykaz jest umieszczony na tablicach ogłoszeń i na stronie internetowej.
-
Upowszechnienia projektów i ich prezentacji dokonują Urząd Miasta, Zarządy Osiedli lub zgłaszający projekt na stronie internetowej miasta lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób np. poprzez plakaty, ulotki, ogłoszenia, akcje medialne oraz inne formy komunikacji i promocji.
V. Wybór projektów
-
Wyboru projektów spełniających wymogi formalne dokonują mieszkańcy Miasta Bochnia w głosowaniu.
-
Prawo do głosowania przysługuje każdemu mieszkańcowi Bochni (zwanemu dalej: Wyborcą), który ukończył 16 lat.
-
Każdy Wyborca dysponuje dwoma głosami, z zastrzeżeniem, że jeden głos może oddać na projekt ogólno-miejski i jeden głos na projekt osiedlowy złożony w osiedlu, na którym zamieszkuje.
-
Weryfikacja prawa wyborczego następuje na podstawie nr PESEL i adresu zamieszkania. Jeżeli wyborca nie figuruje w rejestrach Urzędu Miasta dane osobowe weryfikowane są na podstawie oświadczenia. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 5 niniejszego regulaminu.
-
Zgłoszone projekty wybierane są zwykłą większością głosów.
-
Gdy kosztorys wygrywającego projektu ogólno-miejskiego jest niższy niż limit określony do wykorzystania w ramach Budżetu Obywatelskiego, realizowany jest kolejny, wg liczby głosów projekt, którego kosztorys mieści się w ramach pozostałej do wykorzystania kwoty. Jeżeli nie ma takich projektów, pozostała kwota w równych częściach zwiększa budżety dla projektów osiedlowych.
-
Gdy kosztorys wygrywającego projektu osiedlowego jest niższy niż limit określony do wykorzystania w ramach Budżetu Obywatelskiego, realizowany jest kolejny wg liczby głosów projekt, którego kosztorys mieści się w ramach pozostałej do wykorzystania kwoty. Jeżeli nie ma takich projektów, pozostała kwota z danego osiedla zwiększa budżet dla projektów ogólno-miejskich.
-
W przypadku, gdy wszystkie zgłoszone projekty nie wykorzystają określonych w Budżecie Obywatelskim limitów, pozostałe kwoty Burmistrz Miasta zarządzeniem przeznacza na inne gminne zadania inwestycyjne.
-
Termin głosowania określany jest przez Burmistrza Miasta w harmonogramie i podany w formie ogłoszeń.
-
Wzór harmonogramu stanowi załącznik nr 4 niniejszego regulaminu.
-
Głosowanie odbywa się: a. bezpośrednio - poprzez wypełnienie karty do głosowania, stanowiącej załącznik nr 3 niniejszego Regulaminu i wrzucenie jej do urny w wyznaczonym punkcie do głosowania, pod nadzorem Komisji Osiedlowej, składającej się z 2-5 osób, wskazanych spośród chętnych przez Zarząd Osiedla lub wybranych na zebraniach osiedlowych, lub b. poprzez stronę internetową Urzędu Miasta (www.bochnia.eu).
-
W przypadku głosowania do urn, Wyborca okazuje Komisji Osiedlowej dokument tożsamości ze zdjęciem, a na liście przy swoim nazwisku, wpisuje nr PESEL, adres zamieszkania i składa podpis.
-
W przypadku głosowania internetowego, Wyborca wypełnia udostępniony na stronie internetowej Urzędu Miasta formularz do głosowania zawierający wymagane dane osobowe potwierdzające tożsamość głosującego.
-
Głosem nieważnym jest karta do głosowania, na której nie zaznaczono ani jednego projektu lub zaznaczono więcej niż jeden.
-
Głosy oddawane do urn, po zakończeniu głosowania, przeliczane są przez Komisje Osiedlowe i wraz z protokołem przekazywane są do Urzędu Miasta i przechowywane w bezpiecznym miejscu. Komisja Miejska powołana Zarządzeniem Burmistrza dokonuje podsumowania głosów przekazanych z poszczególnych osiedli, a także głosów oddanych drogą internetową.
-
Komisja Miejska sporządza szczegółowy protokół, w którym ujmuje ogólną ilość oddanych głosów, ilość głosów oddanych na poszczególnych osiedlach oraz listę projektów w kolejności wynikającej z liczby uzyskanych głosów, zgodnie z zapisami w części V. pkt. od 6 do 8 niniejszego regulaminu.
-
W przypadku gdy projekty uzyskały takie samo poparcie, do realizacji trafia projekt, który został wcześniej zgłoszony.
-
Wyniki głosowania podane są do publicznej wiadomości na stronie internetowej Urzędu Miasta, oraz w formie ogłoszeń zgodnie z Harmonogramem stanowiącym załącznik nr 4 Regulaminu.
VI. Realizacja projektów
-
Projekty zatwierdzone w głosowaniu mieszkańców są realizowane przez Miasto w ramach środków pochodzących z Budżetu Obywatelskiego.
-
Realizacja projektów odbywa się w ciągu jednego roku budżetowego, zgodnie z Harmonogramem stanowiącym załącznik nr 4 do Regulaminu.
-
Harmonogram na kolejne lata funkcjonowania Budżetu Obywatelskiego, ustalany jest przez Burmistrza Miasta w formie Zarządzenia, po rozpatrzeniu zgłaszanych w tym względzie opinii i uwag, nie później niż do końca stycznia danego roku kalendarzowego.
VII. Postanowienia Końcowe
- Zmiany niniejszego Regulaminu mogą zostać dokonane wyłącznie Uchwałą Rady Miasta na wniosek Burmistrza lub Rady Miasta. Powyższy zapis nie dotyczy przypadków, gdy konieczne jest dostosowanie zapisów regulaminu do obowiązującego prawa.