Parkingi przy dworcu tylko dla podróżujących
60 miejsc mniej
Temat regulaminu korzystania z parkingów przy dworcu PKP, był poruszany na dwóch kolejnych sesjach RM Bochnia, odbywających się w miesiącach sierpniu i wrześniu. Na sierpniowej sesji zaproponowany regulamin ograniczał parkowanie wyłącznie dla osób korzystających z komunikacji zbiorowej czy autobusowej. Spotkał się z brakiem akceptacji radnych, gdyż jak zwrócili uwagę radni, kontrola osób parkujących we wspomnianej strefie pewnie okazałaby się fikcją.
Dużym błędem w regulaminie wg radnych, był brak możliwości wykorzystania parkingów w czasie odbywających się w Hali Widowiskowo-Sportowej imprez sportowych czy też kulturalnych. Kierowcy, którzy nie dostosowaliby się do wymogów regulaminu mogliby zostać ukarani mandatem w wysokości 50 zł. Urzędnicy miejscy przypomnieli, że „parkingi mają służyć podróżującym koleją” i ten wymógł musiał zostać zapisany w regulaminie, co warunkowało dotację na ten cel. Podczas dyskusji, projekt uchwały, na wniosek burmistrza został wycofany z porządku obrad.
Na kolejnej sesji RM, w miesiącu wrześniu, projekt uchwały znalazł się ponownie na porządku obrad i okazało się, że niektóre zapisy regulaminu zostały częściowo zmienione – np. poprzedni wariant mówił o 50 zł kary, a obecny 100 zł mandatu za każdą dobę dla kierowców parkujących niezgodnie z regulaminem. Główne założenia pozostały jednak bez zmian. Parkingi mogą służyć tylko osobom korzystającym z komunikacji zbiorowej. Jak zaznaczył Rafał Nosek, naczelnik wydziału inwestycji, rewitalizacji i funduszy zewnętrznych,”podjęcie uchwały jest wymagane z uwagi na zakończenie realizacji zadania i udostępnienie parkingów dla korzystających ze środków komunikacji zbiorowej”. R. Nosek wyjaśnił również, że „instytucja zarządzająca wyraziła sprzeciw co do możliwości wykorzystania parkingów do innych celów niż dla osób korzystających z komunikacji publicznej”.
W dyskusji zabrali głos radni. Jednym z nich był D. Słonina, przewodniczący komisji prawa i spraw obywatelskich, który poinformował, że „komisja wnioskowała o skierowanie zapytania do organu , który przyznał dotację, a pytanie brzmiało: czy jest możliwość pozostawienia aut przez użytkowników w sytuacji gdy w Hali Widowiskowo-Sportowej odbywają się wydarzenia sportowe czy kulturalne? Na nasze pytanie wpłynęła od UM odmowna odpowiedź, mówiąca, że taki zapis nie może mieć miejsca w regulaminie. Pomimo braku zgody na powyższy wniosek, „ komisja ostatecznie pozytywnie zaopiniowała treść tego regulaminu”. Z kolei radny J. Lysy pytał, „kto był autorem pomysłu wprowadzenia ograniczeń w parkowaniu do osób korzystających z komunikacji zbiorowej i czy ten zapis został zawarty w naszym wniosku, czy też jest to widzimisię tych, którzy dają dotację?”
W odpowiedzi R. Nosek zaznaczył, że „takie były wymagania tego projektu i konkursu. Projekt przygotowano tylko i wyłącznie pod kątem obsługi Park&Ride, czyli dla korzystających z komunikacji publicznej, nie mogliśmy złożyć innego wniosku i nie był to nasz wymysł, tylko konieczność, żeby spełnić wymagania formalne, musieliśmy zgodzić się na te warunki”.
Głos zabrał też przewodniczący rady B. Kosturkiewicz stwierdzając, że „po 5 latach okresu trwałości projektu będzie można to zmienić”. Za błąd uznał, że w regulaminie nie zabezpieczono interesów mieszkańców. Na koniec dodał, że „będzie totalny bałagan, ponieważ każdy będzie mógł korzystać z tego parkingu, a UM nie będzie mógł sprawdzić kto tak naprawdę korzysta”.
W końcu radni przegłosowali projekt uchwały dot. regulaminu, korzystania z parkingów działających w systemie Parkuj i Jedź (P+R) przy ul. Księcia Józefa Poniatowskiego w Bochni, choć wynik głosowania jest zadziwiający.
Za głosowało 5 radnych, przeciwko było 2 radnych, a 12 wstrzymało się od głosu. 2 radnych było nieobecnych.
Wyniki imienne: ZA (5) Edward Dźwigaj, Eugeniusz Konieczny, Kinga Przyborowska, Łucja Satoła-Tokarczyk, Kazimierz Ścisło PRZECIW (2) Bogdan Kosturkiewicz, Anna Morajko WSTRZYMUJĘ SIĘ (12) Marta Babicz, Jan Balicki, Zenona Banasiak, Marek Bryg, Andrzej Dygutowicz, Celina Kamionka, Jerzy Lysy, Janusz Możdżeń, Damian Słonina, Krzysztof Sroka, Alicja Śliwa, Kazimierz Wróbel NIEOBECNI (2) Stanisław Dębosz, Bogusław Dźwigaj
Przypomnieć należy, że budowa węzła przesiadkowego przy ul. Poniatowskiego nie zakończyła się mimo upływu 21 września 2023 roku - ostatecznego terminu oddania obiektu. Miasto nie zgodziło się na kolejne przedłużenie zakończenia prac i prawdopodobnie zostaną naliczone kary umowne za nieterminowe oddanie inwestycji.
Ostatecznie, ilość miejsc parkingowych wyniesie 160 dla samochodów osobowych, (w tym 8 dla samochodów użytkowanych przez osoby niepełnosprawne), co oznacza zmniejszenie o około 60 dotychczasowych miejsc parkingowych. Będą również miejsca zarezerwowane dla: 5 - na postój taksówek, 8 dla busów, 3 dla autobusów, 2 zatoki autobusowe jak również wyznaczone miejsca dla motocykli i rowerów.
REGULAMIN KORZYSTANIA Z MIEJSC PARKINGOWYCH - CZYTAJ TUTAJ
Całkowity koszt inwestycji wynosi 6 900 000 zł, a dotacja zewnętrzna to około 3 000 000 zł.
Zdjęcia obrazują stan zaawansowania inwestycji na dzień 20 października 2023 roku.
K. Stompór