Od 1 stycznia rusza transport miejski
Od pierwszego stycznia mieszkańcy Bochni będą mogli korzystać z transportu miejskiego i usług Bocheńskiego Zakładu Komunikacji - będącego częścią Bocheńskich Zakładów Usług Komunalnych. Dziś od rana na bocheńskim rynku można było zobaczyć nowe autobusy, które przybyły do Bochni we wtorek wieczorem.
Prezentacji autobusów dokonali burmistrz miasta Bogdan Kosturkiewicz oraz prezes BZUK Sławomir Kołodziej. Autobusy obsługiwać będą 5 linii, pokrywających się częściowo z dotychczasowymi trasami autobusów Rejonowego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Numeracja linii, dla wygody klientów, na razie pozostanie niezmieniona. Również zachowane zostają (poza sporadycznymi przypadkami) dotychczasowe przystanki. Nie będzie jednorazowego biletu w dotychczasowej postaci. Bilety będzie można nabywać bezpośrednio u kierowców. Ceny podstawowych biletów: normalny 2 zł, ulgowy 1 zł. Zostają zachowane wszystkie dotychczasowe ulgi — zarówno ustawowe jak i lokalne z tym, że bocheńskie bilety będą o ok. 10% tańsze. Bilety miesięczne będą do nabycia od poniedziałku 28 grudnia w kasie BZUK — ul. Kazimierza Wlk. 2 od godziny 10.00. Przewidziano wiele typów biletów, zależnie od potrzeb — na jedną i więcej linii, na 5,6,7 dni w tygodniu. Szczegóły dostępne będą w kasie BZUK.
Autobusy będą wyposażone w monitoring, który będzie zamontowany po świętach. Trasy oraz przystanki, na których stawać będą autobusy, są już prawie gotowe, a rozkład jazdy ma zapewnić optymalną obsługę mieszkańców na wyznaczonych trasach. Rozkłady jazdy pojawią się na przystankach za kilka dni. Trasy (zobacz schemat połączeń komunikacyjnych) i czas przejazdu planuje się tak, by autobusy nie jeździły puste, co było także konsultowane z mieszkańcami. Niemniej jednak w trakcie funkcjonowania mogą nastąpić dalsze korekty związane z użytkowaniem tras. Autobusy nie są duże - posiadają 43 miejsca, w tym 20 siedzących. Nie trzeba jednak budować dla nich pętli na końcowych odcinkach linii, gdyż niewielkie gabaryty pozwalają na większą zwrotność. Są pomalowane w kolory flagi bocheńskiej i oprócz okien nie przewiduje się umieszczania na autobusach reklam.
Największą zaletą miejskiego transportu będzie lepsze zarządzanie kursami autobusów. Do tej pory - jak podkreśla burmistrz — prośby do Zarządu Związku Międzygminnego, zarządzającego RPK, by skorygować niektóre kursy po interwencjach mieszkańców, pozostawały bez odpowiedzi.
Zakres usług, jaki będzie świadczył Bocheński Zakład Komunikacyjny, będzie większy od tego, jaki do tej pory świadczył RPK. Obsługiwane będą np. ulice Dołuszucka, Rydla czy Strzelecka. Wykorzystywana będzie także trasa północna, by szybciej dostać się z Osiedla Niepodległości do dworca i huty. Dla wygody i przyzwyczajenia mieszkańców rozkłady jazdy nie różnią się znacznie od tych, jakie do tej pory świadczył RPK, jednak trwają jeszcze ostateczne korekty.
W umowie z producentem przewiduje się dostarczenie autobusu zastępczego w chwili, kiedy jeden z autobusów bocheńskich będzie musiał pozostać w serwisie. Producentem autobusów jest firma Polskie Autobusy, a zakupione wozy pochodzą z Sanoka. Firma POLSKIE AUTOBUSY sp. z o.o. rozpoczęła działalność w 2002 roku. Jest ona jedną z firm wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Sobiesław Zasada Kraków. Autobusy zakupione przez Urząd Miasta jeżdżą już od ok. czterech lat w Krakowie czy w Warszawie.
Nie wiadomo, co dalej będzie z funkcjonowaniem autobusów RPK na terenie miasta. Do tej pory do Urzędu Miasta nie wpłynęły odpowiednie dokumenty o zgodę na funkcjonowanie autobusów RPK w ramach miasta Bochni, a które są wymagane. Jak się dowiedzieliśmy wniosek taki jest dopiero przygotowywany. RPK zalega także, zdaniem Urzędu, z opłatami za korzystanie z przystanków miejskich, a konkretnie z opłatami za utrzymanie na nich czystości. Opłaty takie wnoszą wszyscy przewoźnicy, korzystający z przystanków. RPK jak dotąd nie uregulowała wpłat za przystanki z ostatnich dwóch lat.
Powstanie BZK jest wynikiem długotrwałego konfliktu, którego zarzewiem było fatalne zarządzanie Rejonowym Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym przez Gminę Bochnia, która w spółce komunalnej posiadała największy wpływ decyzyjny. Miasto Bochnia, mimo obowiązku wynikającego z przepisów spółki do wpłacania największych kwot dotacji, miało najmniejszy wpływ na zarządzanie przedsiębiorstwem. Burmistrz oraz radni miejscy od długiego czasu interweniowali w tej sprawie. W wyniku braku porozumienia — władze spółki blokowały proporcjonalny do wkładu pieniężnego udział w zarządzaniu RPK — radni miejscy podczas czerwcowej sesji miejskiej postanowili wystąpić ze źle zarządzanej i co więcej bankrutującej spółki, jaką powoli stawał się RPK. Przedsiębiorstwo od kilku lat boryka się z olbrzymim deficytem, pogarsza się stan autobusów, maleją wpływy. Transport mieszkańców powiatu w dużej części przejmują prywatni, lepiej zorganizowani przewoźnicy.
O wystąpieniu z RPK czytaj:
http://www.czasbochenski.pl/aktualnosci/top-temat/miasto-opuszcza-zwiazek-komunalny-koniec-rpk.html