Nowe autobusy zakupione. Będą cztery trasy
Z początkiem przyszłego roku na bocheńskie ulice wyjedzie pięć nowych autobusów. Będą stanowić tabor BZUK-u, który zorganizuje przewozy pasażerskie na terenie miasta, w miejsce RPK. Autobusy będą kursowały na czterech liniach. Koszt ich użytkowania, w porównaniu z kosztami eksploatacji pojazdów RPK, ma być kilka razy mniejszy. Obniżone zostaną też ceny biletów.
Umowę dostawy autobusów między Bocheńskim Zakładem Usług Komunalnych a przedsiębiorstwem "Polskie Autobusy" Sp. z o.o. podpisano 22 września. Cena jednego pojazdu wynosi niespełna 320 tys. zł.. W sumie za wszystkie BZUK zapłaci blisko 1 mln 600 tys. zł. Burmistrz Bogdan Kosturkiewicz przekonuje, że zakup opłaci się miastu - W przekroju kilku lat będzie to znacznie niższy koszt, niż ten wynikający z konieczności płacenia do Związku Międzygminnego na rzecz RPK. Przewiduję, że w wersji pesymistycznej koszt utrzymania autobusów będzie co najmniej dwukrotnie mniejszy, w wersji optymistycznej nawet trzy-, czterokrotnie. O tyle mniej będzie płacił bocheński podatnik.
Zbudowane na podwoziu Mercedesa autobusy klasy midi mogą pomieścić do 45 pasażerów, mają 18 miejsc siedzących i niską podłogę, co zapewni komfort osobom wchodzącym z wózkami dziecięcymi oraz niepełnosprawnym. Dla odróżnienia od autobusów RPK, będą miały kolor niebieski.
Cena biletu za przejazd wyniesie 2 zł. Dotychczasowe ulgi zostaną utrzymane. W przypadku RPK cena biletu wynosi 2 zł i 10 gr. Wiem, że wójt cały czas nosił się z chęcią wprowadzenia podwyżek, przynajmniej namawiał nas uczestników Związku Miedzygminnego do tego, żeby podwyższyć ceny na trasach bocheńskich. Argumentował to tym, że autobusy na terenie miasta Bochni z powodu korków jeżdżą wolno, w związku z czym spalają dużo ropy — mówi burmistrz. W tej chwili sprawa się rozwiązała. Od przyszłego roku będziemy mieli własny transport miejski realizowany poprzez BZUK — dodaje gospodarz miasta.
Według zapewnień producenta autobusów, które właśnie zostały zakupione, spalają one 16 litrów ropy na 100 kilometrów. To ponad dwukrotnie mniej niż autobusy, którymi dysponuje RPK — twierdzi Kosturkiewicz.
Autobusy będą kursować na czterech liniach. Ich trasy zostaną wytyczone przez specjalną komisję. Na razie wiadomo, że autobus nr 1, na niektórych kursach będzie jeździł drogą północno-zachodnią i że będzie dojeżdżał do Chodenic.
Zmiany w organizacji przewozów pasażerskich na terenie Bochni są konsekwencją wystąpienia miasta ze Związku Międzygminnego — jednostki skupiającej przedstawicieli czterech gmin: miasta Bochnia, gminy Bochnia, miasta i gminy Nowy Wiśnicz i gminy Rzezawa — która zarządzała Rejonowym Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym. Decyzję o wystąpieniu ze Związku radni bocheńscy podjęli w czerwcu.
Wojciech Tobiasz
O miejskim transporcie czytaj także:
http://www.czasbochenski.pl/aktualnosci/felietony-opinie/o-rpk-jeszcze-slow-kilka.html