Mabuchi Motors ruszył z budową fabryki
Od podpisania umowy między Urzędem Miasta a firmą Mabuchui Motors minęło 6 miesięcy. Dziś Japończycy przystąpili do realizacji planów, które jak dotąd widniały tylko na papierze i komputerach. W niewielkim namiocie zlokalizowanym na terenie Bocheńskiej Strefy Aktywności Gospodarczej, w miejscu gdzie powstanie pierwsza hala produkcyjna i biura, odbyła się ceremonia rozpoczęcia inwestycji i pierwsze wbicie łopaty. To, w japońskim wydaniu, ma dość specyficzny przebieg, o czym przekonali się zaproszeni goście.
Po wielu miesiącach Japończycy przystępują do realizacji swoich planów budowy fabryki części samochodowych. 8 lutego w Urzędzie Miasta odbył się przetarg nieograniczony na sprzedaż działek, znajdujących się w Bocheńskiej Strefie Aktywności Gospodarczej, kiedy to podpisano umowę sprzedaży gruntu. Japończycy kupili teren o powierzchni 9,5390 ha. Suma jaką zapłacili za działkę 8 413 716 zł brutto.
Dziś odbyła się uroczystość rozpoczęcia budowy i wbicia pierwszych łopat. W kulturze japońskiej ma to specyficzną formę, która polega na polaniu wyznaczonych miejsc japońską sake oraz posypania tego miejsca ryżem. W ceremonii tej uczestniczyli m.in. prezes Mabuchi Motors pan Hiroo Okoshi i burmistrz miasta Stefan Kolawiński. Miała też miejsce ceremonia podziękowania, która polegała na oddaniu ukłonów i dwóch oklasków.
Na uroczystość przybyło do Bochni wielu znaczących gości. Obecni byli m.in. przedstawiciel ambasady Japonii w Polsce, przedstawiciel Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju Krzysztof Michalski, wicewojewoda Józef Gawron, Krzysztof Serger wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, Wojciech Przybylski prezes zarządu Krakowskiego Parku Technologicznego, Marszałek Województwa Małopolskiego Jacek Krupa. Lokalne samorządy reprezentowali burmistrz miasta Stefan Kolawiński oraz wicestarosta Powiatu Bocheńskiego Józef Mroczek.
Wartość bocheńskiej inwestycji określono ogółem na 360 mln zł do 2023 roku. Zakład o powierzchni 26 tys. m kw. powinien rozpocząć produkcję na wiosnę 2019 r. Docelowe moce produkcyjne osiągnie w 2023 r., wytwarzając ok. 16 mln sztuk silników rocznie. Planowane na ten rok zatrudnienie wyniesie ok. 400 pracowników.
Mabuchi Motor Poland sp. z o.o., bo tak się nazywa polska pełna nazwa firmy, jest największym na świecie producentem małych silników elektrycznych (produkcja na poziomie 1,4 mld szt. rocznie). Spółka zatrudnia przeszło 24 tysiące pracowników i posiada ponad 70 proc. udziału w światowym rynku silników sterujących lusterkami samochodowymi, zamkami centralnymi i systemami klimatyzacji. Fabryka w Bochni będzie pierwszym zakładem firmy na terenie Europy.