Koniec rywalizacji na linii nr 1 pomiędzy BZUK a RPK?
Podczas majowej komisji gospodarki komunalnej i ochrony środowiska w bocheńskim magistracie Sławomir Kołodziej, prezes Bocheńskiego Zakładu Usług Komunalnych poinformował radnych, że jest możliwość porozumienia się z zarządem RPK m.in. odnośnie kursów na linii nr 1. Obecnie kursują na niej zarówno autobusy BZUK-u jak i RPK, co powoduje walkę między nimi o klienta.
Autobusy linii nr 1 kursują pomiędzy największym bocheńskim osiedlem -Niepodległości, a centrum miasta. Jest to najbardziej rentowna linia, jaką obsługuje BZUK pomimo tego, że ma na niej konkurencje w postaci RPK. - Żeby tę sytuację jakoś unormować dwa tygodnie temu przeprowadziłem rozmowę z prezesem RPK, panem Zapałą, który zadeklarował, że autobusy RPK wycofają się z linii nr 1, oczywiście nie za darmo, a my, jako BZUK zejdziemy z linii nr 4. Jest to linia, która dowozi pasażerów ze Smykowa – mówił Sławomir Kołodziej, który zaznacza również, że ustalił z prezesem RPK, że ten zachowa wszelkie ulgi i dla mieszkańców nic się nie zmieni. Pomysł ten ma być rozważany na dalszych spotkaniach urzędowych oraz konsultowany z burmistrzem Bochni Stefanem Kolawińskim. Jeśli zostanie podjęta decyzja o podpisaniu umowy pomiędzy BZUK-iem a RPK może ona obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku.
Podczas obrad komisji prezes Bocheńskiego Zakładu Usług Komunalnych przedstawił również kilka ciekawostek, dotyczących autobusów należących do miasta. Jak przypomniał, BZUK rozpoczął działalność, jeżeli chodzi o transport osób na terenie miasta Bochni, 1 stycznia 2010 roku. Obsługuje on linie: 1, 2, 4, 5 oraz 9. Na początku działalności jednostka miejska została wyposażona w pięć nowych autobusów o pojemności 43 osoby. W 2010 roku zakupiono natomiast dodatkowy, większy autobus z 2000 roku, mogący przewieźć 56 osób.
Jeżeli chodzi o bilety to od 2011 roku ich cena kształtuje się następująco: bilet normalny – 2,20 zł, ulgowy 50% – 1,10 zł, ulgowy socjalny -1,20 zł i bilet specjalny – 0,50 zł. W ubiegłym roku przewieziono 462 590 pasażerów. Jest to zarazem liczba sprzedanych biletów. Kosztowały one łącznie 660 840 zł netto. Autobusy BZUK-u w 2014 roku przejechały łącznie 406 000 km.
Bocheński Zakład Usług Komunalnych prowadzi również usługi wynajmu autobusów pod wycieczki organizowane na terenie miasta. Z tego tytułu w ubiegłym roku BZUK miał przychód w wysokości 13 548 zł. Jest to spadek w porównaniu z 2013 rokiem aż o 57%. Przyczyną tego jest brak autobusu rezerwowego, przez co zdecydowano się ograniczyć prowadzoną usługę. Autobusy często zarabiają również dzięki reklamom, które są na nich umieszczane. Bocheński Zakład Usług Komunalnych stara się jednak zbytnio nie oklejać swoich autobusów, ponieważ jak mówi Sławomir Kołodziej „mieszkańcy nie poznają już w ogóle, czyje są to autobusy”. Rocznie więc środki z tego tytułu nie odgrywają zbyt istotnej roli.
Przychody poszczególnych linii na przykładzie ubiegłego roku kształtują się w sposób następujący: linia nr 1 – przychody 250 tys. zł, nr 3 – 69 tys. zł, nr 4 -133 tys. zł, nr 5 - 113 tys. zł oraz nr 9 – 95 tys. zł. - Tak naprawdę, żeby linia była rentowna, żeby wychodziła „na zero”, przychód musi być w granicach 170-180 tys. zł – mówił Sławomir Kołodziej.
BZUK co roku dostaje dotacje na autobusy z urzędu miasta. W ubiegłym roku była to suma 960 tys. zł.