Łącznik autostradowy - gotowa mapa drogowa
W piątek 16 stycznia z inicjatywy starosty bocheńskiego Jacka Pająka w siedzibie starostwa spotkali się małopolscy parlamentarzyści, samorządowcy z terenu powiatu bocheńskiego oraz przedstawiciele instytucji odpowiedzialnych za rozwój drogownictwa w naszym regionie.
Cel spotkania był jasny: diagnoza miejsca, w którym obecnie znajdują się sprawy budowy łącznika pomiędzy zjazdem z autostrady na węźle "Bochnia" a drogą krajową nr 4.
Na zaproszenie starosty odpowiedzieli parlamentarzyści: Urszula Augustyn, Bronisław Dudka, Edward Czesak, Michał Wojtkiewicz i Wiesław Jańczyk. Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad reprezentował osobiście jej szef — Jacek Gryga, była też przedstawicielka Zarządu Dróg Wojewódzkich. Licznie przybyli samorządowcy z okolicznych gmin: był burmistrz Nowego Wiśnicza i wójtowie Rzezawy, Łapanowa, Żegociny, Trzciany, a także zastępca wójta Drwini. Bochnię reprezentował burmistrz B. Kosturkiewicz oraz zastępca burmistrza G. Korta. W spotkaniu uczestniczył również wicestarosta T. Całka.
Podczas spotkania przedstawicielka ZDW przedstawiła "mapę drogową" budowy łącznika. Wynika z niej, że w połowie 2010 r. ma być gotowa tzw. decyzja środowiskowa — podstawowy dokument do wydania pozwolenia na budowę, a po jego uzyskaniu (także w 2010 r.) zostanie ogłoszony przetarg — od razu na projekt i wykonawstwo drogi. Ciężar poprowadzenia tej niezmiernie ważnej inwestycji weźmie na siebie, podległy marszałkowi województwa, Zarząd Dróg Wojewódzkich. Planowane zakończenie budowy to wiosna 2012 r. — jeszcze przed rozpoczęciem Euro.
O ile wszystko do tego momentu szło gładko to wciąż niezmiernie trudną sprawą jest finansowanie inwestycji. Wiadomo, że będzie kosztować ok. 70 mln zł. Uczestnicy narady, a zwłaszcza posłowie, zobowiązali się, że dołożą wszelkich starań, by spowodować, żeby połowa tej kwoty została zapisana w budżecie Państwa. Pozostałe 35 mln mają solidarnie pokryć: budżet województwa, powiatu, miasta i… PKP, które planuje bardzo poważne inwestycje na odcinku Kraków-Tarnów.
Przypomnijmy: łącznik autostradowy to pomysł na połączenie planowego zjazdu z węzła autostradowego (w pobliżu drogi na Uście Solne) z drogą nr 4. Jest to rozwiązanie optymalne dla miasta, bo pozwoli na uniknięcie wjazdu do centrum samochodów, które zjeżdżając z autostrady w Bochni chciałyby dostać się na "czwórkę", ponadto umożliwi bezpośredni dostęp do autostrady "Stalproduktowi", bo planowana droga przebiega wzdłuż wschodnich granic huty.